MEDEMBLIK – Het aantal bezoekers aan de publieks- en burgerzaken balie in het gemeentehuis van Medemblik zal de komende jaren sterk verminderen vanwege de verregaande digitalisering, wetgeving, technologie en veranderingen in de maatschappij. Zo is in 2014 de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen al verlengd van 5 naar 10 jaar, voor minderjarigen is de geldigheidsduur op 5 jaar gebleven.
Door deze aanpassing hoevel volwassen veel minder vaak hun reisdocumenten te verlengen. Maar ook het verlengen/aanvragen van een rijbewijs is aan veranderingen onderhevig, er draait op dit moment een pilot waarbij het rijbewijs niet meer bij de gemeente wordt aangevraagd maar direct digitaal bij de RDW. Verder zijn er veranderingen gaande bij administratieve producten zoals huwelijks- en overlijdensaangiftes die straks digitaal worden aangeboden. Al deze veranderingen heeft de gemeente Medemblik doen besluiten om deze dienstverlening anders aan te pakken.
In 2018 is de gemeente Medemblik al begonnen met een flexibele dienstverlening en openingstijden van de publieksbalie in het gemeentehuis, gedurende 2018 zijn de openingstijden verder aangepast aan het gedrag en de wensen van de klanten met piek- en dalmomenten. Deze aanpassing is bij de bezoekers van het gemeentehuis in goede aarde gevallen gezien de positieve reacties.
De gemeente verwacht dat vanaf 1 april 2019 er een duidelijke bezoekersdip te zien zal zijn bij de reisdocumenten, de gemeente schat dat er 38% minder bezoekers komen om een reisdocument op te halen. De gemeente is gaan zoeken naar een oplossing om de nu al ruime openingstijden te behouden en zelfs uit te breiden om zo aan te sluiten bij de doelgroep die nog wel eens per vijf jaar naar het gemeentehuis moet komen voor een nieuw reisdocument.
[signoff]
Reageer