ZWAAGDIJK – De retailers die de belangrijkste regels van het retailspel het best beheersen zijn al jaren dezelfde spelers. Action, Kruidvat en Lidl domineren het prijs- en promotietempo van de Nederlandse detailhandel. Volgens de boodschappers zijn IKEA en HEMA de andere vaste spelers in de premier league van het prijsinstrument. En als het om aantrekkelijke promoties gaat, staat Ahold-Delhaize vast in de top-5 met bol.com en Albert Heijn, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Hendrik Beerda.
Top-5 prijs/kwaliteit in 2019 (en 2015)
- (2) Action
- (4) IKEA
- (3) HEMA
- (1) Lidl
- (5) Kruidvat
Top-5 beste aanbiedingen in 2019 (en 2015)
- (2) Kruidvat
- (1) Lidl
- (3) Action
- (4) Albert Heijn
- (5) bol.com
Voor het vijfde jaar op rij nemen bol.com en Action de eerste en tweede plaats in op de ranglijst van verwachte groeiers. Van deze retailers verwacht de Nederlandse consument al sinds 2015 dat de klantenkring het hardst zal toenemen in de komende twee jaar. De toekomst van deze partijen lijkt dus gebeiteld. Sinds het eerste onderzoek van 2015 zijn alleen Coolblue, Albert Hein en Zalando tot de top-10 van verwachte groeiers toegetreden. Dit ging ten koste van MediaMarkt (in 2018 uit deze top-10), ALDI (2017 eruit) en HEMA (2016 eruit).
De retailsector heeft te maken met rigoureuze veranderingen, maar de argumenten waarop de Nederlandse consument kiest voor een retailer veranderen door de jaren heen nauwelijks. Sinds de eerste meting van het Retail Merkenonderzoek in 2015 zijn de ingrediënten voor succes steevast (in volgorde van belangrijkheid) een goede prijs/kwaliteitverhouding, een sympathieke uitstraling, aantrekkelijke aanbiedingen, vriendelijk personeel en een goede bereikbaarheid. Voor de gemiddelde consument speelt respect voor mens en natuur vrijwel geen rol bij de keuze voor een grote retailer.
Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:
- Vriendelijkste retailers zijn bakkers, slagers, drogisten én Albert Heijn
- Kampioenen van prijs en promotie zijn al jarenlang Action, Kruidvat en Lidl
- Intertoys: sterk merk, toch failliet
- Coolblue. Primark en Zalando zijn de groeimerken van de toekomst
[signoff]