MEDEMBLIK – Er lijkt dan toch eindelijk een einde te komen aan het jarenlange getouwtrek over de Kop van de Nieuwstraat en het plan Medemblik aan Zee, waarin het oude stadhuis gaat worden vervangen voor nieuwbouw van wonen en winkels. In het plan van de projectontwikkelaar is ruimte voor 16 woningen, een hotel met 18 kamers, een brasserie, een restaurant, een museum (in het oude stadhuisgebouw zelf), een dienstwoning en maximaal 400m² detailhandel.
Parkeren grootste struikelblok
Op het plan zijn 26 zienswijzes binnengekomen die vrijwel allemaal direct verband hebben met de oplossing om meer parkeerplaatsen te realiseren. Van de huidige parkeerplaatsen op de Oude Haven naast het oude stadhuis vervallen een aantal parkeerplaatsen die elders weer gecreëerd moeten worden. Zo spreekt de Mevo haar zorg uit over de huidige parkeerdruk in Medemblik en verzoekt de raad eerst de parkeerproblematiek moet oplossen voordat tot wijziging van het bestemmingsplan kan worden overgegaan. De Mevo is van mening dat het nog te realiseren van buitendijks parkeren géén oplossing is, omdat het komen en gaan van auto’s ’s avonds tot onveilige situaties kan leiden.
Maar ook de invoering van een parkeervergunningsstelsel leidt volgens de Mevo niet tot minder auto’s in de binnenstad en zorgt mogelijk voor een daling van het aantal bezoekers waardoor het voorzieningsniveau in het centrum mogelijk niet kan worden gecontinueerd.
In een reactie zegt de gemeente Medemblik: ‘Het invoeren van een parkeervergunningstelsel vormt géén onderdeel van het nu voorliggende bestemmingsplan voor de herontwikkeling van de kop. Op welke wijze het vergunningstelsel vorm wordt gegeven en welke tijden daarbij gelden, wordt nog verder uitgewerkt. ”
Ondergrondse parkeergarage Pekelharinghaven
Een andere zienswijze gaat over de 110 parkeerplaatsen die nodig zijn in de nieuwe situatie, parkeerplaatsen die nooit op de huidige plaatsen gerealiseerd kunnen worden. De inzender van de zienswijze ziet liever dat de gemeente eerst onderzoek gaat laten doen naar de mogelijkheid van een ondergrondse parkeergarage aan de Pekelharinghaven.
Hier zegt de gemeente Medemblik in een reactie: ‘In de afgelopen jaren is veel gesproken over het parkeren in het centrum van Medemblik. Met name in de zomermaanden doet zich een extra parkeervraag voor die onvoldoende kan worden opgevangen. Ten aanzien van het parkeren heeft de gemeenteraad besloten twee sporen te volgen. Enerzijds dient het plan MaZ binnendijks te voorzien in voldoende parkeerplaatsen voor de eigen ontwikkeling en de compensatie van de vervallen parkeerplaatsen en anderzijds dient het buitendijks parkeren te worden uitgebreid om met name in de zomer opvang te bieden aan langparkeerders (toeristen, horeca, ligplaatshouders) en bij evenementen, zodat er meer ruimte ontstaat in de binnenstad.’
Oplossing parkeerplaatsen
Bij de planprestatie van Medemblik aan Zee in 2017 aan de gemeenteraad van Medemblik is al uitgebreid gekeken of er voldoende ruimte in het plan is gehouden voor parkeerplaatsen. Volgens dit plan komen er 80 parkeerplaatsen op de plek van het voormalige gemeentehuis en door extra parkeerplaatsen te creëeren op het terrein van het busstation en op het Kerkplein bij de Bonifaciuskerk, waarbij het grasveldje wordt behouden, worden de noodzakelijke 111 parkeerplaatsen voor de herontwikkeling gerealiseerd.
In een brief aan de gemeenteraad schrijft het college: ‘Het benodigde aantal parkeerplaatsen voor de stadhuislocatie is als volgt berekend. Het projectgebied is het gebied vanaf het voormalige stadhuis (inclusief de zeven parkeerplaatsen die aan de oostzijde daarvan liggen) tot en met het parkeerterrein aan de westzijde van het voormalige gemeentehuis. In de huidige situatie liggen er binnen dit gebied 97 parkeerplaatsen.
In 2014 is allereerst het aantal benodigde parkeerplaatsen berekend voor de voormalige kantoorfunctie. Deze is aan de hand van het CROW (centrum voor regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) vastgesteld op 25. Dit geeft een restant van 72 parkeerplaatsen.
De 72 parkeerplaatsen zijn vervolgens vertrekpunt voor de berekening van de benodigde parkeerplaatsen voor de MaZ-ontwikkeling. Daarbij dienen uiteraard ook de parkeerplaatsen die als gevolg van de ontwikkeling vervallen, te worden vervangen. Hier bovenop komen de benodigde parkeerplaatsen voor de nieuwe functies (13 hotelkamers, museum, brasserie, 400 m² winkels en 16 koopappartementen). De totale parkeerbehoefte komt daarmee op 111 parkeerplaatsen. ‘
Voor het realiseren van een parkeergarage bij de Pekelharinghaven is de hoge investering een groot struikelblok, een quickscan naar de haalbaarheid van ondergrondsparkeren bij de Pekelharinghaven kost respectievelijk 5.8 miljoen euro voor een parkeergarage met een plein als dak, en 4.5 miljoen euro waarbij het dak achterwege blijft. De gemeenteraad heeft destijds dit plan al afgewezen.
Buitendijks parkeren
Tijdens een beladen discussie afgelopen 11 juli 2019 besloot de gemeenteraad om de mogelijkheid van buitendijks, in de Wieringermeer, te parkeren. Om dit te realiseren heeft de gemeente Medemblik grond aangekocht van de gemeente Hollands Kroon en zullen er tientallen parkeerplaatsen gaan worden gerealiseerd waarbij als een soort van dak zonnepanelen zullen worden geplaatst.
Maandag 11 mei gaat de raadscommissie over de gewijzigde vaststelling bestemmingsplan “Medemblik – Kop Nieuwstraat” discussiëren waarna op donderdag 4 juni de gemeenteraad een beslissing gaat nemen. De verwachting is dat dit geen hamerstuk gaat worden omdat lang niet alle partijen het met de projectontwikkelaar eens zijn en eisen dat de originele plannen waarmee de projectontwikkelaar de inschrijving heeft gewonnen gaat uitvoeren.