ZWAAGDIJK – OOST – Dat Action door de coronacrisis veel te lijden heeft mag wel duidelijk zijn, de omzet is met 70% gekelderd, vertelt CEO Sander van der Laan. Alle 388 winkels in Nederland zijn wel gewoon open maar de Action winkels in het buitenland zijn net zoals de distributiecentra gesloten.
Tegen de financiële Telegraaf zegt van der laan: ‘Bovendien verandert het bestedingsgedrag. Zo zagen we in de eerste weken dat er vooral meer schildersartikelen werden verkocht zoals kwasten. Het aantal verfpotten ging acht keer zo hard als normaal. Ook de sportartikelen gaan hard, zoals de yogamatjes.‘
Action kan gelukkig de klappen die zij nu krijgt nog wel een paar maanden opvangen, maar heeft wel 20.000 medewerkers die nu thuiszitten. Over de tijdelijke maatregel om de facturen pas na 90 dagen ipv. na 60 dagen te gaan betalen zegt van der Laan tegen de Telegraaf: „Het was een tijdelijke maatregel voor een periode van drie weken, onder meer omdat we er eerst vanuit gingen dat alle 1600 winkels de deuren moesten sluiten. Sinds afgelopen dinsdag betalen we iedereen weer op tijd, dat hebben we onze leveranciers per brief laten weten. Maar het belangrijkste op dit moment is, en ook voor onze leveranciers, dat we de crisis goed doorkomen.”
Lange dagen
Toen de coronacrisis uitbrak braken er ook lange werkdagen voor van der Laan aan, de eerste drie weken van de crisis werden er dagen van zes uur in de ochtend tot 11 uur in de avond gemaakt, werd er een crisisteam opgezet om dagelijks alles door te nemen en moesten er veel veiligheidsmaatregelen voor de klanten en personeel worden genomen, deze veiligheidsmaatregelen zorgden ervoor dat het ziekteverzuim dat aan het begin van de crisis opliep weer terug ging naar de normale waarde.
Van der Laan vertelt verder dat de salarissen van het personeel in Duitsland en Frankrijk wordt aangevuld tot 100% van hun salaris zolang ze thuiszitten.