MEDEMBLIK – Sinds februari gaan gemeentemedewerkers op pad om inwoners met beginnende betalingsachterstanden te ondersteunen. Met deze aanpak willen we inwoners helpen om grotere geldproblemen te voorkomen. Initiatiefnemers zijn de Westfriese gemeenten met onder meer zorgverzekeraars en de lokale woningcorporaties. Zij informeren de gemeente vroegtijdig over betalingsachterstanden van inwoners. De hulp is gratis en vrijblijvend.
Eerste betalingsachterstand vaak nog eenvoudig op te lossen
Financiële problemen hebben grote impact. Zowel op het leven van de betrokkene als op de maatschappij. Daarom is het belangrijk om schulden zo vroeg mogelijk op te sporen en te verhelpen. Gemiddeld wachten mensen vijf jaar voordat ze hulp zoeken. In die periode is een kleine betalingsachterstand vaak uitgegroeid tot een grote schuld.
Medewerker komt aan huis
De gemeentemedewerker belt aan voor een huisbezoek en zoekt samen met de inwoner uit hoe de betalingsproblemen opgelost kunnen worden. Zolang de Corona-maatregelen nog gelden, is dit contact telefonisch of digitaal.
Er zijn goede afspraken gemaakt met de schuldeiser. Dit heeft als voordeel dat de inwoner vaak geholpen kan worden met het afsluiten van een haalbare regeling. Ook kan worden gezocht naar andere oplossingen zoals bijvoorbeeld kwijtschelding of inkomensondersteuning. Mocht de medewerker bij bezoek aan huis niemand thuis treffen, dan laten zij contactgegevens achter of komen nog een keer aan de deur.
Proef
De Westfriese gemeenten hebben samen met woningcorporaties en andere betrokken partijen deze proef ‘Vroeg Eropaf’ opgezet. De proef duurt twee jaar.
Heeft u vragen?
Met uw vragen kunt u terecht bij de afdeling Schuldhulpverlening van de gemeente Medemblik via 0229 85 60 00 (optie 1) of mail aan: schuldhulpverlening@medemblik.nl.