Binnenkort: uitreiking regionale MKB-prijs.

MEDEMBLIK – Het midden- en kleinbedrijf (MKB) wordt niet voor niets als motor van de Nederlandse economie gezien. Sectoren als handel, horeca en bouw zijn zeer afhankelijk van het MKB voor hun welvaart: het CBS schatte onlangs dat enkel in delfstofwinning en de energiesector het grootbedrijf de overhand voert. Er wordt dan ook actief campagne gevoerd voor het beschermen en stimuleren van het MKB in Nederland, met duidelijke vertegenwoordiging in politieke programma’s en een eigen lobbygroep: MKB-Nederland. Deze organisatie peilt tweejaarlijks hoe verwelkomend regio’s in heel Nederland zijn voor de bedrijfsklasse, en daarnaast wordt sterk gelobbyd voor aandacht in de beleidsvorming.

Regio Zwolle voorheen in de prijzen

De afgelopen vijf jaar heeft Overijssel zich het meest MKB-vriendelijk bewezen, met nadruk op de regio Zwolle. De lobbygroep MKB Nederland heeft in het loop van de jaar wederom informatie verzameld voor hun tweejaarlijkse onderzoek, en zal binnenkort verslag uitbrengen van de stand in Nederland. Een gunstig milieu voor de kleinere ondernemers vergt natuurlijk een actieve medewerking van de regionale overheid. René de Heer, destijds wethouder van Zwolle, onderstreepte dit toen de stad in 2014 de MKB lijst aanvoerde. Hulp wordt geboden in de vorm van directe steun. “Dat doen we met zogenoemde accounthouders: ondernemende medewerkers van de gemeente. Daardoor kunnen ondernemers doen wat ze moeten doen: ondernemen.”

Ook de gemeente Medemblik voorziet in de behoeften van lokale ondernemers, mede door hun duidelijke informatieverstrekking en verbindende rol in het bedrijfsmilieu. Met een online platform dat hulp dient te bieden voor lokale ondernemers, worden de lijnen kort gehouden

Het opzetten van een bedrijf lijkt dan ook toegankelijker dan ooit. De digitalisering heeft een verscheidenheid aan ontwikkelingen met zich meegebracht, zoals online aangifte van belasting, vrij toegankelijke boekhoudingssoftware én, natuurlijk, het kunnen bereiken van een bredere, grotere markt via webwinkels. Het opzetten van een webwinkel hoeft ondertussen niet meer dan een namiddag te kosten, en de veelvoud aan internationale handelaren zorgt ervoor dat er in allerhande behoeften voordelig kan worden voorzien.

Een toenemend populair model is het combineren van online winkels met expertise ter plekke. Zo kan een lokale opticien met een internationaal postorderbedrijf samenwerken, of een ICT-winkel voert diensten uit voor een gerenommeerde webshop. Een relevant voorbeeld voor de MKB-sector is een bedrijf zoals Profishop, een webwinkel gespecialiseerd in magazijn- en bedrijfsvoorzieningen. Lokale technici leveren en installeren online bestellingen, waardoor tegen online prijzen plaatselijke dienstverlening kan worden geboden.

De vraag blijft natuurlijk of Overijssel, en de regio Zwolle in het bijzonder, de positie als uitzonderlijk MKB-vriendelijke regio in Nederland kan vasthouden. Gezien de waarde van deze bedrijven voor het economische welzijn van zowel stad en land, zal ongetwijfeld in de voortgroei worden geïnvesteerd.

Reageren via facebook