MEDEMBLIK – Zelf zegt de minister dat er ‘enkele onvolkomenheden’ in het rapport zitten en dat die zijn aangepast. Onvolkomenheden in het milieueffectrapport over Luchthaven Lelystad waarin de effecten staan van de geluidsberekeningen voor Lelystad Airport.
De mininster schrijft in een brief(PDF) aan de Tweede Kamer: “Naar aanleiding daarvan heb ik de berekeningen als gevolg van deze aannames nogmaals kritisch laten bekijken. Daarbij zijn enkele onvolkomenheden door het Nationale Luchtvaart- en Ruimtevaartcentrum (NLR) over de geluidberekeningen in het MER. Het gaat om invoergegevens over het prestatieprofiel (stuwkracht) van bepaalde landende vliegtuigen en over het hoogteprofiel van landende vliegtuigen (deze zijn te laag verondersteld).
Lees ook: Minister verplaatst vliegroutes Lelystad, nu pal over Andijk, Wervershoof, Opperdoes en Abbekerk
Maria Weeber van het actiecomiteé zegt in een reactie: “Er is gerekend met een onrealistisch laag motortoerental. Vliegtuigen naar Lelystad moeten ongebruikelijk lang horizontaal laag vliegen om het verkeer naar Schiphol niet te storen. In de geluidsberekening gaat men er vanuit dat, voor de delen van routes waar de vliegtuigen horizontaal vliegen, de vliegtuigmotoren slechts ‘stationair’ draaien. Piloten geven aan dat dit helemaal niet kan. Een vliegtuig zou dan meteen neerstorten. Wanneer gerekend wordt met het juiste vermogen van de motoren dan kan de geluidsoverlast volgens de experts wel verviervoudigd worden.”
Door het overvolle luchtruim boven Nederland moet vliegverkeer van en naar Lelystad ingewikkelde routes nemen, veelal erg laag boven dorpen en stiltegebieden. Niet alleen Flevoland is getroffen, maar ook Gelderland, Overijssel, zuid Friesland, en West Friesland. Veel procedures en besluiten rond het omstreden vliegveld zijn in achterkamertjes tot stand gekomen en worden nu met enorme druk doorgedrukt, zonder dat alle getroffen de mogelijkheid tot goede inspraak hadden of dat alle belangen goed zijn afgewogen. Vertrekkend Staatssecretaris Dijksma kondigde eerder aan in november een definitief besluit te nemen.
Op Stop! Geen laagvliegroutes boven West-Friesland kunt u de petitie ondertekenen als u tegen deze plannen bent. Er hebben nu al ruim 3000 mensen getekend op deze petitie.