ABBEKERK – Tijdens de voorlaatste ronde van de FIM Europe Supersport Cup begon Rob Hartog sterk aan het weekend. In de vrije trainingen werd een goed tempo neergezet. Helaas kon Hartog deze lijn niet vasthouden. Uiteindelijk volgde daardoor teleurstelling na de race, waarin het niet lukte om punten te scoren.
In de vrije trainingen liet Rob zien het circuit van Magny-Cours goed onder de knie te hebben. In de eerste vrije training was zijn snelste rondetijd op de Kawasaki ZX-6R goed voor een 13e plaats op 1.4 sec van de snelste man. In de tweede training gooide een crash in de beginfase roet in het eten. Een groot deel van de training ging verloren, maar door hard werken van het team lukte het nog om de laatste minuten in actie te komen op de Jenik Performance – Front Row Components machine. “Vanochtend ging het super. Uiteraard wilden we hier vanmiddag een vervolg aan geven. Na de crash kon ik gelukkig nog even rijden, waarvoor dank richting mijn team voor het harde werken. Het lukte niet om mijn tijd nog te verbeteren,” concludeert Rob na afloop. Een aantal coureurs wisten zichzelf nog te verbeteren, wat een 16e plaats betekende in de samengestelde vrije trainingen op de eerste dag.
Zaterdag speelden de weersomstandigheden een grote rol. De derde vrije training werd op een natte baan verreden. Onder tricky omstandigheden reed Rob de sessie safe uit op een 18e plaats. Later die dag werd de Superpole kwalificatie verreden. Inmiddels was het asfalt van het circuit in Magny-Cours langzaam aan het drogen. Alle coureurs gingen bij aanvang van de 15-minuten durende Superpole 1 van start op regenbanden. Rob kwam echter na een ronde weer binnen; “Na een ronde te hebben gereden zag ik dat er bijna droog spoor was. Om aan het eind van de sessie nog een aantal ronden te kunnen rijden, besloot ik direct binnen te komen en de regenband achter te verwisselen voor een intermediate. Dit pakte goed uit, en tegen het eind van de sessie kroop ik omhoog op de tijdenlijst.” Opnieuw zat de Abbekerker dichtbij de eerste twee plaatsen, welke door mogen naar Superpole 2. Uiteindelijk was de 4e plaats het resultaat in deze sessie en hiermee miste hij nipt Superpole 2. Desondanks was de daarmee behaalde 14e positie op de startgrid zijn beste kwalificatie van het seizoen.
De zondag werd verreden onder droge, maar koude omstandigheden. In de warm up sessie voorafgaand aan de race duurde het even voor Rob het ritme te pakken had op het Franse circuit. Rob licht toe: “Mijn rondetijden in de warm up waren niet direct snel, maar we hebben de data bekeken en het is niet zo slecht als het lijkt. Op veel punten was ik net zo snel, of sneller, als vrijdag. Nu ik de kritische punten weet gaan we met vertrouwen van start in de race!”. De World Supersport race was de eerste van de dag. Om 11:30 uur gingen 30 coureurs van start. Na een redelijke start werd duidelijk dat het tempo van de coureurs welke streden om de punten, te hoog gegrepen was.
“De start en eerste ronde kwam ik redelijk door, maar daarna lukte het niet om een snel tempo neer te zetten. Hierdoor werd ik door een aantal coureurs voorbij gereden, maar het lukte niet om aan te pikken. Erg frustrerend natuurlijk. Wat ik ook probeerde, het lukte gewoon niet vandaag. Om zonder punten huiswaarts te keren, terwijl we het weekend zo goed begonnen, is ronduit teleurstellend. Terwijl we de vorige race goede zaken deden voor het Europees kampioenschap, zal dit nu een lastige opgave worden. Desondanks gaan we er in Jerez gewoon weer voor!” besluit Rob na de race, waarin hij net buiten de punten finishte op P17.
Hannes Soomer, leider in het EK, pakte wel punten waardoor de achterstand nu opgelopen is naar 8 punten. De laatste race zal verreden worden van 20 t/m 22 oktober in Jerez in Zuid-Spanje.
Tussenstand FIM Europe Supersport Cup:
- Hannes Soomer (EST 27 pt.
- Rob Hartog (NED) 19 pt.
- Alessandro Zaccone (ITA) 13 pt.