MEDEMBLIK – Paradepaardje van het uitvoeringsprogramma Centrumvisie Medemblik is de cursus Hostmanship. Deze wordt aangeboden door de Centrumgroep aan 20 enthousiaste ondernemers, havenmedewerkers, vrijwilligers en bestuurders. Zij spelen de komende maanden een essentiële rol om de gasten van Medemblik het gevoel te geven dat ze méér dan welkom zijn. Onder leiding van Wouter de Waal en Marnix Smulders van Hostmanship Group, is de cursus op 7 maart gestart.
Wethouder Nederpelt trapte af: “De stad moet als een warme deken voelen voor alle soorten bezoekers die ieder hun eigen behoeften en wensen hebben. Voor zowel de stadsbewoners en winkelend publiek als voor dagjesmensen en waterrecreanten. Zijn dank is groot richting de actieve Centrumgroep. Hoe breder de gastvrijheid wordt opgepakt; des te beter het resultaat voor iedereen.”
Focus op de gast
Hoe gastvrijer, des te aantrekkelijker je wordt als stad. Vanuit deze achtergrond is het idee ontstaan om de gastvrijheid van de Medemblikker winkeliers en andere ondernemers te helpen verbeteren. Ter ondersteuning is de cursus Hostmanship naar Medemblik gehaald. Met de focus op gastvrijheid wordt ingezet op de gezamenlijke attractiewaarde van leuke winkels, gezellige horeca, waterrecreatie en cultuurhistorie.
Inzet op de WoW factor
Met deze cursus verwacht de groep deelnemers het centrum verder te helpen. Door in te spelen op de behoeften van gasten en bewust te handelen, werk je samen aan goed gastheerschap. De eerste sessie was een goede blikopener. Hoe creëren we de WoW-factor voor Medemblik? Hoe gaan we de verwachtingen van bezoekers overtreffen? Het is een grote uitdaging voor alle belanghebbenden in Medemblik. Leren kijken door de ogen van een ander. Inleven en verrassen! Dat alles in een aantrekkelijke nautische en historische ambiance.
De Centrumgroep bestaat uit afgevaardigden van de MEVO (winkeliers en horeca), Stadshavens, Stichting Stadsherstel, STEM (Stichting Evenementen Medemblik), Toeristisch Platform en de Stadsraad.