MEDEMBLIK – Eenmaal per jaar vind de 4 uur van Assen plaats, afgelopen maandag gingen de motoren los op het officiële TT Circuit van Assen. Een endurance race met racemotoren verdeeld in 3 klasse’s. Pijper en zijn 3 teamgenoten deden mee in de Sport klasse en kregen concurrentie van nog 15 andere teams.
De eerste vrije training begon om 9:00, de baan was nog licht vochtig en voorzichtigheid was dan ook geboden om de dag rustig te beginnen. Pijper mocht als tweede de baan op en deze was erg verdeeld in droge en vochtige plekken. Naar mate de tijd verstreek werd de baan steeds beter en de twee andere rijders van het team kregen een droge baan om te trainen.
10:40 begon de kwalificatie waarin iedereen een tijd op de klok moest zetten. De gemiddelde rondentijd van het team werd gebruikt in de startopstelling, en zo begon Pijper met zijn team op plek 15 in het gehele startveld. De snelste rijder van het team moest beginnen aan de officiële endurance start. Rennen naar je motor, starten en racen.
Zo stond Pijper om 13:45 met een motor in zijn handen om zijn teamgenoot te helpen met starten. Na het zwaaien van de nationale vlag begonnen de coureurs met rennen naar hun motor. Een mooie sprong op de motor en gelukkig iedereen veilig onderweg. Iedere coureur mocht maximaal 33 minuten op de motor zitten en zo probeerde we ieder 2 keer te rijden zodat je zo min mogelijk pitstops nodig had.
De eerste coureur verloor langzamerhand plekje voor plekje, mede doordat het hele rijdersveld erg kort op elkaar zat was het erg lastig om zijn eigen tempo te rijden. Na de eerste pitstop hield de tweede rijder de zelfde plaats in het veld, maar hij kreeg het na 20 minuten erg zwaar en kwam dan ook eerder naar binnen dan gepland. Weer een wissel van rijder, deze was sneller qua rondentijden en zo reden we van plek 15 naar plaats 2 in het sport klassement, mede door een paar stevige crashes. Zo kregen we weer zicht op een podium plaats maar de race duurde nog 2,5 uur.
Na bijna 1,5 uur mocht Pijper aan de bak maar werd gelijk ingehaald door 2 andere coureurs. Daarbij was het lastig om te bepalen in welk klassement ze mee reden, maar Pijper kon mooi aanhaken en zodoende snelle tijden rijden. Na ongeveer 15 minuten viel het tempo van de 2 rijders voor hem naar beneden en werd het tijd om in te halen. De eerste werd aan het einde van het rechte stuk uitgeremd en zo kon Pijper deze soepeltjes voorbij. De tweede rijder werd lastiger en gelukkig zocht deze 2 ronden later de pitstraat op en waren kamikaze acties niet nodig. Na 30 minuten werd het pitbord uitgehangen en moest Pijper zelf de pitstraat opzoeken.
Weer een vlekkeloze pitstop en zo kon de volgende rijder weer aan de bak. Pijper had er ondertussen voor gezorgd om van de tweede plaats een eerste plaats te maken. De race was halverwege en het was dan ook lastig voorspellen of dit ook de einduitslag zo worden. Helaas bleek dit te mooi om waar te zijn, iedereen in het team moest nog 1 keer rijden en de uitputtingsslag was begonnen door de benauwde weeromstandigheden. De eerste 2 rijders verloren ieder een plaats waarna de derde rijder en Pijper zelf gelukkig geen plaatsen meer verloren. Na 4 uur en 1 ronde werd de finishvlag getoond en werden Pijper en zijn teamgenoten als 3de afgevlagd! Gesloopt en gebroken van de lange strijd, maar dit maakte plaats voor blijdschap door een hele mooie beker!
Maandag 10 oktober is de laatste race voor Pijper. Dit betreft een normale race dag met hopelijk een mooi eindresultaat.
Reageer