Anno 2022 speelt de meeste marketing zich af online, denk bijvoorbeeld aan SEO, SEA en social media. Deze methoden zijn cruciaal voor de meeste bedrijven. Toch vind je bij elk bedrijf nog steeds bedrukte artikelen, zoals pennen of notitieblokken met logo’s. Dit is het geval omdat Relatiegeschenken bij OrangeSmile een originele manier is om je zakelijke relaties te verrassen en je bedrijf tegelijkertijd te promoten. Wil je weten waarom relatiegeschenken nog steeds relevant zijn? Lees er meer over in deze blog.
Offline reclame valt op in een online wereld
Marketing wordt veelal geassocieerd met online zijn. Laten we eerlijk zijn: ons leven speelt zich steeds meer online af. Je moet je LinkedIn dagelijks bijwerken, een Instagram pagina hebben en een podcast hebben. Helaas verliezen veel professionals offline en tastbare marketing daarmee uit het oog. Doordat iedereen tegenwoordig zoveel online is, kun je jezelf in de spotlight zetten op andere manieren. Veel bedrijven verwachten namelijk geen fysieke cadeaus meer van hun zakelijke partners. Je kunt je relaties echt verrassen door ze een tastbaar cadeau te sturen in plaats van een videoboodschap of nieuwsbrief.
Manieren om je relaties te verrassen
Wil je je zakelijke relaties warm houden? Dan kun je ze echt verrassen door ze een bedrukt cadeau te geven. Denk bijvoorbeeld aan een Bluetooth speaker bedrukken met het logo van je bedrijf. Je geeft dan een cadeau waar je relatie wat aan heeft, en je promoot je bedrijf. Overigens zijn de kosten van deze soort marketing relatief laag. Je gaat niet meteen meer omzet draaien door een bedrukt cadeau te geven, maar je versterkt je relaties voor de lange termijn. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 85% van de personen die een relatiegeschenk kregen het bedrijf later nog steeds kon herinneren. Online adverteren is vluchtiger en minder voordelig.
Voor wat hoort wat
In 2022 geldt nog steeds de regel van wederkerigheid. Dit houdt in dat de een wat voor jou doet en jij wat terug doet, of andersom. Het werkt psychologisch. Denk bijvoorbeeld aan wanneer je een kortingsbon krijgt. Leuk om te krijgen, waarom zou je hem dan niet inzetten? Het effect van relatiegeschenken is vergelijkbaar. Bij relatiegeschenken draait het namelijk om het opbouwen van een goede relatie. Door een nuttig geschenk te geven versterk je die relatie alleen nog maar meer. Heb je het gevoel dat je iets moet kopen bij de winkel waarvan je een kortingsbon hebt? Bij relatiegeschenken werkt dat precies hetzelfde.
Relatiegeschenken zijn persoonlijk
Marketing wordt geproduceerd voor de massa, en dat is nou net het probleem ervan. Zelfs wanneer je alleen je loyale klanten wilt aanspreken kan het voor hen voelen alsof je het bericht aan de massa hebt gestuurd. Vaak is dat ook het geval. Wanneer je een fysiek cadeautje door de brievenbus of op een event krijgt, dan voelt het meteen heel persoonlijk. Het leuke aan relatiegeschenken is dat je ze heel persoonlijk kunt maken door ze te laten graveren of bedrukken. Hierdoor heb je een kleinere kans dat je relatie het cadeau meteen in de prullenbak gooit.