INGEZONDEN MEDEDELING – De kracht van een persoonlijk relatiegeschenk gaat nooit verloren. Want ondanks dat we door de corona situatie nóg meer met elkaar in contact staan, blijft het belangrijk om ook offline stil te staan bij mijlpalen en waardering naar elkaar uit te spreken. In deze blog vertellen wij waarom een relatiegeschenk daar het perfecte middel voor is.
Bij resultaten
Mijlpalen moeten gevierd worden. Heb je als marketingteam een een succesvolle campagne neergezet? Dan is het belangrijk om daarbij stil te staan. Door het team een persoonlijk presentje te geven in de vorm van een relatiegeschenk, laat je zien dat je trots op hen bent. Voor het versterken van de boodschap, is het aan te raden om een origineel cadeau met een persoonlijke boodschap te kiezen. Heb je in de zomer iets te vieren? Dan kun je een fles wijn met een bedrukt etiket en een koeltas weggeven. Een werknemer die zijn of haar jubileum viert, maak je vast en zeker blij met een gegraveerde horloge of pen.
Relaties onderhouden
Een relatiegeschenk kun je ook inzetten om zakelijke contacten warm te houden. Bedank een leverancier voor een vlotte samenwerking of een klant bij bijvoorbeeld het achterlaten van een positieve recensie. Ook bij het behouden van zakenrelaties speelt een persoonlijke benadering een belangrijke rol. Schrijf je een kaartje bij het relatiegeschenk? Probeer de tekst dan zo persoonlijk mogelijk te schrijven. Dit kan een tekst zijn over iets dat deze klant of leverancier jou ooit heeft verteld. Door hier met een persoonlijk kaartje op in te haken, laat je zien dat je naar hen luistert en oprecht interesse toont.
Duurzaam relatiegeschenk
Hecht je als bedrijf waarde aan duurzaamheid? Kies dan een relatiegeschenk dat ook een beetje lief is voor onze planeet. Een voorbeeld van een duurzaam relatiegeschenk, is een pen die gemaakt is van gerecycled materiaal of van bamboe. Let bij het uitkiezen van een pen niet alleen op materiaal, maar ook op hoe lang deze meegaat. Een vulpen gaat bijvoorbeeld langer mee doordat je de pen telkens kunt vullen met een nieuwe vulling. Door te kiezen voor een duurzaam relatiegeschenk, laat je als bedrijf een duidelijk groen statement achter.
Wederkerigheid
Een relatiegeschenk heeft ook een psychologisch aspect. Het zet namelijk het proces van wederkerigheid in werking. Want geef jij iemand een betekenisvol relatiegeschenk? Dan is diegene sneller geneigd om iets terug te doen. Oftewel, degene zal jouw gift sneller beantwoorden met een tegengift. Een bekend voorbeeld is dat wanneer je een kennis helpt met verhuizen, deze kennis ook iets voor jou terug wil doen. Zo werkt dat ook met een relatiegeschenk. Nu is het niet zo dat wederkerigheid altijd het uitgangspunt moet zijn van een relatiegeschenk, maar het is wel een fijne bijkomstigheid.