Hoe bedrijven zichzelf beschermen bij remote werken

INGEZONDEN MEDEDELING – De huidige COVID-19 crisis heeft ervoor gezorgd dat bedrijven in versneld tempo remote werken hebben moeten integreren. Naast dat het verregaande consequenties heeft voor werknemers, heeft dit ook gevolgen voor de veiligheid van data. Hackers gebruiken vaak de remote werkende werknemers om toegang te krijgen tot beveiligde data. Hier behandelen we dan ook maatregelen die je kunt nemen om ook remote veilig te werken.

Het installeren van een VPN

Zowel freelancers als bedrijven kunnen hiervan profiteren. Als we allereerst kijken naar bedrijven, dan kunnen zij data beschikbaar maken voor thuiswerkende personeelsleden. Door de beveiligde verbinding die wordt opgezet met de server van het bedrijf, kan gevoelige data gewoon geraadpleegd worden, zonder dat thuiswerkers zich zorgen hoeven te maken. Dit geeft de thuiswerkende werknemer grote voordelen qua productiviteit.

Ook voor ZZP’ers of freelancers is het gebruik van een VPN echter aan te raden. Hiermee wordt namelijk data versleuteld. Ben je een freelancer, dan is de kans groot dat je onderzoek doet of werkt met data van andere belanghebbenden. Voor zowel jouw reputatie als die van het bedrijf waar je voor werkt, is het natuurlijk funest als deze gegevens op straat komen te liggen. Het gebruik van een VPN behoort dan ook tot de mogelijkheden.

Het downloaden van NordVPN in de Play Store is een van de mogelijke routes die je kunt nemen. Hiermee haal je een betrouwbare aanbieder in huis die je kan helpen met het versleutelen van jouw data.

Gebruikersnamen en wachtwoorden

Over gebruikersnamen en wachtwoorden kan wel een heel naslagwerk geschreven worden. Toch willen we je hier voorzien van een aantal handige tips die kort maar krachtig doorgevoerd kunnen worden:

  • Wijzig het wachtwoord én de gebruikersnaam van je router of Wifi-punt. De fabrieksinstellingen zijn gemakkelijk te hacken en kunnen ongewenste gluurders een toegangspunt bieden.
  • Bewaar je wachtwoorden NIET in je notitieboek. Dit geldt voor zowel je digitale als fysieke notitieboek.
  • Wijzig je wachtwoorden regelmatig.
  • Gebruik geen wachtwoorden die aan persoonlijke data te relateren zijn. Denk hierbij aan huisdieren, hobby’s, geboortedata of andere belangrijke dingen.

Gebruik de diensten van jouw bedrijf

Ben je werkzaam bij een bedrijf, dan is de kans groot dat er een IT-dienst of afdeling verantwoordelijk is voor de instellingen op jouw apparaat. Dit biedt op verschillende manieren voordelen. Allereerst weten collega’s dat jij het bent wanneer je contact met hen opneemt via je zakelijke e-mailadres.

Daarnaast zijn de diensten of services geïnstalleerd en geconfigureerd volgens de richtlijnen die het bedrijf hanteert. Hierdoor weet je zeker dat deze aan alle richtlijnen voldoen en hoef je niet bang te zijn voor eventuele lekken. Die kans is natuurlijk veel groter wanneer je gratis diensten van derden gaat gebruiken én deze ook nog eens zelf op je laptop installeert.

Doe mee aan de updates

Hoe vaak krijg je wel niet een update van een programma te verwerken terwijl dit eigenlijk niet uitkomt? Vrijwel altijd natuurlijk, aangezien deze updates nooit op een geschikt moment komen. Hoewel het geen kwaad kan om ze één of twee dagen uit te stellen, is het wel te adviseren om deze updates zo snel mogelijk te installeren.

Doe je dit namelijk niet, dan loop je na verloop van tijd een enorm risico. De updates die bedrijven aan applicaties doorvoeren, komen na verloop van tijd op het internet te staan. Hierdoor weten hackers precies wat er verbeterd is. Heb je de updates niet doorgevoerd, dan weten de hackers ook precies waar er bij jouw gaten in de veiligheid zitten. Gaan ze hier gebruik van maken, dan kan dit verregaande gevolgen hebben.

Blijf alert

En tot slot is het belangrijk om altijd alert te blijven. Krijgen collega’s van jou of jijzelf rare e-mailtjes van andere collega’s? Of wordt er gevraagd om op links in e-mails te klikken waarvan de taal niet in orde is? Geef dit dan ook aan bij je IT-afdeling. Zij kunnen hier namelijk op inspelen en maatregelen nemen om dit in de toekomst te voorkomen.

Zoals je leest heeft de nieuwe thuiswerksituatie ook nieuwe problemen met zich meegebracht. Echter kun je op een eenvoudige manier maatregelen nemen die zowel jouw werkgever als jezelf beschermen. Zelfs als ZZP’er of Freelancer is het belangrijk om deze maatregelen door te voeren. Zo weet je zeker dat je veilig over het internet surft.

Reageren via facebook