MEDEMBLIK – Zijn beroep behoord tot de vitale beroepen, maar Alex Min van het gelijknamige installatiebedrijf uit Medemblik heeft veel last van de coronacrisis, alles moet zeer afstandelijk gebeuren nu, maar Alex probeert zich er met een grapje op zijn tijd doorheen te slaan.
In gesprek met Medemblik Actueel vertelt Alex over hoe zijn dagen er tegenwoordig uitzien, over geschrokken klanten, annuleringen, over het doorgaan van de noodzakelijke werkzaamheden.
“Goedemorgen mevrouw, Gaat u naar binnen dan volg ik u op gepaste afstand, de koffie slaan we even over en knuffelen doen we volgend jaar weer. Ik probeer er een grapje over te maken om het ijs een beetje te breken, want ik merk duidelijk dat mijn klanten moeite hebben met de huidige coronacrisis, sommige zijn bang en gaan hele gesprekken aan, willen alles weten hoe je te werk gaat en hoe je de veiligheid kan waarborgen. Dit alles wel netjes de afstand in acht genomen. Sommige zijn kort af en vermijden juist de communicatie, allemaal begrijpelijk.
Maandagochtend 16 maart, klanten zijn geschrokken, vooral de oudere klanten belde, mailde, en stuurde Whatsappjes om de afspraken voor het onderhoud van de cv ketel te annuleren. Ook berichten van klanten die hun verantwoordelijkheid namen om af te zeggen omdat ze verkouden of ziek waren.
Ons werk zal voorlopig gewoon door gaan, wellicht straks echt alleen de noodzakelijke werkzaamheden. ketels gaan nu eenmaal stuk en zonder verwarming en warme douche wilt niemand komen te zitten. Wij merken dat de groothandels al vele maatregelen hebben getroffen die per dag worden aangescherpt.
Ons wordt verzekerd dat onderdelen beschikbaar blijven. Ik weet dat we volgend jaar weer koffie drinken samen aan de keukentafel en het hebben over de mooie dingen in het leven,” vertelt Alex.