ABBEKERK – De gemeente Medemblik heeft voor een symbolisch bedrag Dorpshuis De Nieuwe Haven overgenomen van Stichting Dorpshuis De Nieuwe Haven om zo de weg vrij te maken om het gebouw te slopen zodat er nieuwbouw voor terug kan komen.
De daadwerkelijke overdracht zal pas plaatsvinden op het moment dat het huidige dorpshuis gesloopt gaat worden, dit is medio eind 2021 het geval.
Het bestuur van de stichting die nu nog exploitant en beheerder van het dorpshuis in Abbekerk is heeft al in een eerder stadium te kennen gegeven dat nieuwe MFA/KC te omvangrijk is voor het bestuur om dit door een vrijwilligersorganisatie te laten runnen.
Op 24 februari heeft de stuurgroep, bestaande uit bestuurders van Stichting Allure, gemeente Medemblik en Stichting Dorpshuis De Nieuwe Haven, een besluit genomen over het toekomstig eigendoms- en beheermodel voor het MFA. Gekozen is voor een model waarbij de gemeente eigenaar wordt van het multifunctionele deel van het gebouw en Stichting Allure eigenaar wordt van de school. Samen vormen zij dan een Vereniging van Eigenaren. Het personeel van het huidige dorpshuis en de huidige horecaondernemer gaan straks samen in één beheerorganisatie, die sturing geeft aan het dagelijks beheer van het nieuwe bruisende hart van Abbekerk.
Partijen zijn van mening dat deze vorm van samenwerking het beste werkt en de gezamenlijke verantwoordelijkheden het beste benadrukt. Ook voldoet het aan de uitgangspunten van de Wet op het Primair Onderwijs en het (in ontwikkeling zijnde) gemeentelijk vastgoed- en accommodatiebeleid. In de komende periode werken we dit model verder uit.
Selectieprocedure kindfuncties
Zowel gemeente als Stichting Allure wensen in de nieuwe MFA alle kindfuncties volgens een zogenaamde doorgaande lijn (van 0-12 jaar) vorm te geven. Dit begint met de partijen in één gebouw samen te brengen, zoals nu in het MFA/KC te Abbekerk gebeurt. Vervolgens is voor optimale talentontwikkeling en brede ontwikkeling van kinderen een gezamenlijke visie nodig en een nauwe samenwerking in een doorgaande lijn. In het door de raad vastgestelde integraal huisvestingsplan (IHP) wordt samenwerking tussen school en kinderopvang/peuterspeelzaal nadrukkelijk vermeld als uitgangspunt bij nieuwe ontwikkelingen.
In de stuurgroep is aan St. Allure gevraagd met de huidige drie kindpartners te verkennen hoe men deze doorgaande lijn gezamenlijk kan vormgeven. Hierover is in december 2019 een gesprek geweest. De uitkomst van dit overleg was dat de kindpartners geen mogelijkheden zagen om deze doorgaande lijn met de drie bestaande aanbieders vorm te geven. Geconcludeerd werd dat een selectieprocedure de beste manier zou zijn om uit de huidige drie één kindpartner te selecteren.
St. Allure heeft de uitkomsten van het gesprek vastgelegd in door alle partijen geaccordeerde notulen. In de stuurgroep is vervolgens besloten dat St. Allure de selectieprocedure zou starten. De onderwijsinhoudelijke beoordelingscriteria zijn door St. Allure opgesteld en bij de uitnodiging voor de selectie aan alle drie partijen bekend gemaakt.
BSO Catootje heeft ervoor gekozen niet in te schrijven, omdat deze organisatie zelfstandig niet alle drie de kindfuncties kan aanbieden. Men heeft geen gezamenlijke inschrijving met één van de andere partners of een ‘derde’ partij overwogen.
Op basis van de gehanteerde selectiecriteria heeft Stichting Allure aan de stuurgroep geadviseerd te kiezen voor Berend Botje. Deze organisatie kreeg de meeste punten toebedeeld voor de visie op samenwerken en het gezamenlijk ruimtegebruik. Ook voor de aansluiting op de leerlingenpopulatie in Abbekerk en het volgen van de ontwikkeling van kinderen. De stuurgroep heeft besloten Berend Botje te selecteren. De uitgenodigde partijen zijn inmiddels op de hoogte gesteld van deze voorgenomen keuze en zij zijn in de gelegenheid gesteld hun eventuele bezwaren kenbaar te maken. Gedurende de bezwarentermijn is een reactie ontvangen die op dit moment juridisch wordt getoetst. De definitieve gunning is daarom tot nader order uitgesteld.
Ruimtelijke visie omgeving (Kromplein)
Op 23 januari en 13 februari is een klankbordgroep (samengesteld uit omwonenden, ondernemers, gebruikers en ouders) bijeengekomen om van gedachten te wisselen over de omgeving van het MFA/KC. Dit participatietraject richt zich op de ruimtelijke inpassing (contouren en uitstraling) van het toekomstige gebouw en de mogelijke (parkeer)inrichting van het Burg. P. Kromplein, de omliggende straten en de verkeersroutes.
De uitkomsten van de klankbordgroep-bijeenkomsten worden tijdens een inloopavond op 1 april in het dorpshuis getoond. Belangstellenden kunnen daar vragen stellen en eventueel een reactie geven. De
uiteindelijke ruimtelijke visie wordt gebruikt als input voor het voorontwerpbestemmingsplan en bij de selectie voor de architect. Meer informatie over de inloopavond wordt binnenkort verspreid via de nieuwsbrief.