DEN OEVER – De twee bijna-botsingen tussen zweefvliegtuigen en sportvliegtuigen van afgelopen oktober bij Den Oever zijn niet te verwijten aan de piloten van de sportvliegtuigen. Dat zegt voorzitter Auke Visser van Zweefvliegcentrum Noordkop tegen NH Nieuws. Ze hadden nooit kunnen weten dat het nieuwe zweefvliegveld op die plek lag.
Het nieuwe zweefvliegveld is sinds 22 september operationeel. Het ligt in de buurt van het Robbenoordbos en Den Oever. De zweefvliegers moesten weg van de andere locatie in de Wieringermeer, om plaats te maken voor windturbines van Nuon. Het veld ligt nu vlakbij een vliegroute voor gemotoriseerde vliegtuigen die van en naar Texel vliegen.
Vlak na de opening ging het tweemaal bijna mis. Op 5 oktober vloog een RV-12-sportvliegtuig met slechts 30 meter hoogteverschil onder een zweefvlieger door. De piloten hebben elkaar pas na het incident in de gaten. Op 21 oktober gebeurt hetzelfde met een Cessna 182 en een zweefvliegtuig. De Cessna-piloot komt er thuis pas achter dat hij betrokken was bij een bijna-botsing, als het incident formeel is gemeld.
Onderzoeksraad
De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek naar twee voorvallen en kwalificeert ze als ‘zeer ernstig’. Volgens de Onderzoeksraad is de ingebruikname van het veld vanaf de dag van de opening gemeld in de berichtgeving die piloten voor hun vlucht moeten lezen.
Maar volgens Auke Visser, de voorzitter van Zweefvliegcentrum Noordkop, stond de informatie over de nieuwe zweefvlieglocatie nog niet in de verplichte route-informatie voor vliegers. “De maatregelen om dit soort incidenten te voorkomen zijn pas begin dit jaar genomen”, zegt Visser.
Piloten valt niets te verwijten
Omdat de nieuwe locatie van het veld nog niet op de vliegkaart staat en het zweefvliegcentrum pas dit jaar is begonnen met andere vliegvelden en vliegclubs te informeren, vindt Visser dat de piloten van de gemotoriseerde sportvliegtuigen niets te verwijten valt.
Piep
Naast de informatiebrief die Noordkop naar de Nederlandse vliegclubs en vliegvelden heeft gestuurd, nemen de zweefvliegtuigpiloten zelf ook nieuwe veiligheidsmaatregelen. De vleugels zijn voorzien van rode strepen om de zichtbaarheid te bevorderen en de vliegtuigen hebben een waarschuwingssysteem dat piept als een ander vliegtuig te dichtbij komt. Visser zou het toejuichen als ook motorvliegtuigen dit systeem geïnstalleerd krijgen.
Texel Airport
Ed de Bruijn, de havenmeester en directeur van Texel Airport, heeft ook contact gehad met Visser. Vanaf vandaag, de eerste dag van het nieuwe zweefvliegseizoen, worden alle piloten die van of naar zijn vliegveld vliegen, gewaarschuwd als de zweefvliegers actief zijn.
Volg de kust, niet de snelweg
Noordkop adviseert sportvliegers de kustlijn langs het IJsselmeer te volgen en niet meer boven de A7 naar Den Oever te vliegen. De zweefvliegers blijven op hun beurt uit de buurt van de kustlijn.
Ondanks een prachtig nieuwe hangaar en clubgebouw, dat twee keer zo groot is dan op de vorige locatie, is niemand echt heel blij met de huidige plek, zo dichtbij de vliegroute naar Texel. Maar volgens Visser waren er geen andere opties en verwacht hij dat met de vele nieuwe veiligheidsmaatregelen en een vliegkaart waar het veld wél op staat, dat de kans op een incident aanzienlijk kleiner wordt.
[signoff]
Reageer