WERVERSHOOF – Het was gisteren net na 14.30 uur toen de stroom bij Rini in Wervershoof het niet meer deed. Dat maakte haar Kerst er niet leuker op. Ze moest de feestdagen al alleen doorbrengen: “En nu zat ik ook nog in de kou en in het donker.”
“Ik zat te schudden van de kou, zo koud had ik het”, vertelt Rini geëmotioneerd. Door een kapotte kabel bij haar in de straat zat ze een groot gedeelte van Tweede Kerstdag in het pikkedonker. Netbeheerder Liander is snel aanwezig om de kabel te maken, maar het duurt tot 21.30 uur in de avond voordat er weer stroom is. “En ik ben net de enige zonder stroom. Ik heb ook altijd pech”,vertelt ze aan NH Nieuws.
Gelukkig vond Rini een klein lantaarntje voor wat licht: “Maar deze begon na een poosje ook te knipperen. Ik dacht: ‘het zal toch niet’. Ik zag de kerstverlichting bij iedereen branden en dan ga je je zo verdrietig voelen. Dan denk je: ‘waarom ik weer?'”
Senseo met een zeefje
Als Rini honger en dorst begint te krijgen, doemt er nog een probleem op: “Ik dacht: hoe ga ik nou mijn eten warm maken? Ik had gegrilde kip gemaakt, maar die moest ik in het donker bakken. Ik moest toch wat warms binnen krijgen. De Senseo deed het ook niet meer. Dus ik heb maar een senseopadje door een zeefje geduwd met wat warm water. Gelukkig heb ik gas en geen elektra. Dat is mijn redding geweest. Helaas heb ik dubbel pech. Ik heb een glutentolerantie en moet nu mijn glutenvrije eten weggooien. Ik durf het gewoon niet meer te eten.”
Op de vraag of Rini niet even bij de buren kon opwarmen reageert ze: “Die waren allemaal de deur uit en laat thuis. Dat ging dus niet. En mijn familie woont ver weg.”
Compensatie
Netbeheerder Liander zegt dat er inderdaad een storing was en dat Rini gecompenseerd zal worden: “Dat is wettelijk vastgelegd. Voor elke vier uur dat mevrouw zonder stroom heeft gezeten krijgt ze 35 euro, voor elke vier uur daarna komt daar nog eens 20 euro bovenop”, aldus een woordvoerder. “In Nederland doet de stroom het 99.995 procent van de tijd. We zitten gemiddeld 20 minuten zonder stroom per jaar en dat mevrouw uitgerekend gisteren zonder stroom zat, vinden we echt heel sneu”, aldus de woordvoerder.
Reageer