Rob Hartog heeft in zijn zes World Supersport wedstrijden al 27 WK-punten weten te behalen, waaronder vier overwinningen in de FIM Europe Supersport Cup. De coureur van Team Hartog – Against Cancer geeft in de lange zomerstop antwoord op diverse vragen, waaronder over zijn voorsprong in het EK-klassement.
Rob Hartog begon sterk aan het seizoen 2018 met twee top-tien klasseringen in de World Supersport, waaronder een prachtige achtste plaats in zijn thuisrace op het TT Circuit Assen. Ook kwalificeerde de rijder uit Abbekerk zich al eens op de tweede startrij in Imola en scoorde hij vier overwinningen in de FIM Europe Supersport Cup. Daarnaast zijn er ook altijd punten tot verbeteringen. Dit en meer vroegen wij aan Hartog tijdens de zomerpauze.
“De klik met de teamleden onderling is momenteel super goed”
Rob, wat is je algemene gevoel na de eerste zes races van het seizoen? ‘We hebben een goed gevoel overgehouden aan de eerste seizoenshelft. Natuurlijk zijn er altijd momenten die beter hadden gekund, zoals in Donington en Brno. We hebben op ieder circuit een nieuw pr gereden en we hebben in deze zes races evenveel WK-punten gescoord als vorig jaar in negen wedstrijden. Dat geeft wel aan hoeveel progressie we hebben geboekt, terwijl ik denk dat de concurrentie in de World Supersport alleen maar sterker is geworden.’
Loopt het seizoen volgens verwachting? ‘Na vorig jaar had ik zeker wel verwacht dat we dit jaar konden scoren. Het liefst was ik nog wat vaker in de top-tien gefinisht, dat is tot nu toe twee keer gelukt. Ik had aan de andere kant niet verwacht dat de concurrentie dit jaar zo sterk zou zijn. Aan kop hebben de Yamaha-rijders het pakket goed voor elkaar en gaan flink sneller dan vorig jaar. Dit is zeker niet slecht voor mij en zorgt er alleen maar voor dat we scherp blijven en sterker worden’
[penci_related_posts taxonomies=”undefined” title=”Meer motorsport” background=”” border=”” thumbright=”no” number=”6″ style=”grid” align=”none” displayby=”tag” orderby=”date”]
Wat waren de mooiste momenten tot nu toe? ‘Dat was de start van het seizoen waarbij we de eerste drie EK-races wisten te winnen, waaronder twee top-tien plaatsen in Aragon en Assen. Daarnaast was de Superpole kwalificatie in Imola geweldig, waarbij we ons op de tweede startrij (plaats vijf) hebben kunnen kwalificeren in de WK Supersport. De EK-winst in de laatste race op Misano gaf ook een goed gevoel, omdat we daarvoor twee keer niet hadden gewonnen.’
Waar zitten de verbeterpunten? ‘Zeker na de eerste drie races waren er wat verbeterpunten, zoals de crash in de race op Donington Park. Gelukkig ben ik een rijder die niet vaak valt in de wedstrijden. Ik was in gevecht, probeerde meer WK-punten te pakken en dan kan zo’n crash in het heetst van de strijd een keer gebeuren. We hebben ook aantal weekenden gehad waarbij het in de kwalificatie niet goed ging. De sleutel ligt hiervoor op vrijdag. We zitten dan vaak op een of twee tienden van directe plaatsing naar Superpole 2. Als we ons dan wel weten te plaatsen, dan maken we het onszelf al een stuk gemakkelijker. Dit is een belangrijk doel in de laatste twee wedstrijden.’
Je komt al meerdere jaren uit met Team Hartog. Hoe gaat het binnen het team en wat is in jouw ogen de kracht van deze groep mensen? ‘De klik met de teamleden onderling is momenteel super goed. De kracht van het team zet hem ik denk ik in dat iedereen op zijn eigen vakgebied een belangrijke bijdrage kan leveren en we een gezamenlijk doel hebben. Dat het zo lekker loopt binnen het team geeft mij als coureur een vertrouwde omgeving om optimaal te presteren. Het voelt bij mij na de wedstrijd ook echt zo dat we het samen gedaan hebben.’
We zitten nu in een lange zomerstop. Hoe vermaak jij je in deze periode? ‘De zomerstop is eigenlijk te lang, want om twee maanden geen wedstrijden te hebben is een halve winterstop. Ik ben volop aan het doortrainen met fietsen en krachttraining. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk motortraining erbij te pakken met de crossmotor en supermotard, waarbij ik de mogelijkheid heb gekregen om gebruik te maken van een motor van Lucien en Evalien Krans. Om te blijven rijden draagt zeker bij aan je motorbeheersing en scherpheid, maar ondertussen is de gretigheid er zeker wel weer om te gaan racen met de Kawasaki ZX-6R.’
Er staan nog twee WK-races op de kalender in Portimão en Magny Cours. Wat vind jij van deze circuits en hoe zie jij je kansen? ‘Portimão is misschien wel mijn meest favoriete circuit. Ik heb er mooie herinneringen aan met goede resultaten. Mijn doel is om daar mijn beste prestatie (P8) te evenaren of te verbeteren. Magny Cours is een circuit waar we in het verleden meer moeite mee hebben gehad. Met de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt denk ik ook dat het dit jaar moet lukken om daar goed voor de dag te komen.’
Je staat er erg goed voor in het EK-klassement met een voorsprong van 16 punten op de nummer twee Eemili Lathi. Brengt dat ook een bepaalde druk met zich mee? ‘We hebben een goede marge in de tussenstand en op dit moment brengt het voor mij geen extra druk met zich mee. In Brno wist Lathi wel wat puntjes terug te snoepen en dat is op dat moment wel even balen, maar dit hebben in Misano weer goed kunnen maken. We staan er goed voor, want Lathi zal twee keer zijn beste seizoenresultaat moeten verbeteren om mij nog in te halen en dan mag ik daarbij niet scoren. We hebben in de sport veel gekke scenario’s meegemaakt, waaronder ons eigen ONK Supersport kampioenschap in 2014, dus we juichen zeker niet totdat de laatste finishvlag is gevallen. We gaan onze tactiek niet aanpassen voor de komende races. We gaan er alles aan doen om een twee goede uitslagen te scoren in het WK om zo te proberen in stijl de EK-titel binnen te halen.’
Kan je al iets vertellen over je plannen voor 2019? ‘We hebben nog geen concrete plannen, maar het doel was en blijft om een permanente start te bemachtigen in het WK Supersport. Over de invulling kan ik nog weinig zeggen, maar er is een goede kans dat we dit met Team Hartog proberen te realiseren. In de komende maanden zal hier meer duidelijk over worden.’