MEDEMBLIK – Ondernemers uit de stad Medemblik namen begin september met elkaar een kijkje bij ondernemers in Haarlem. Een mooie verkenning om samen te ontdekken welke winkel- en horecaconcepten boeien en verleiden en wellicht passen in Medemblik. De tour is een onderdeel van het uitvoeringsprogramma van de Centrumgroep.
Gastheren Jorge van Vliet en Harry Bijl van INretail namen de Medemblikker ondernemers mee op stadssafari. Diverse Haarlemmer retailers deelden graag hun verhaal. Verhalen die ertoe doen en waar je je als individu, maar ook als groep aan op kunt trekken.
Robert Blokker deelt zijn verhaal Deelnemer Robert Blokker van Novitaz Medemblik vertelt: “De winkel in duurzame en fairtrade producten met de naam ‘Waar’ vond ik vooral bijzonder door de samenwerking tussen de franchisegever en ondernemer. Beiden zijn voor vijftig procent eigenaar van de winkel en hierdoor krijgt de franchiseorganisatie een grotere binding met de eindgebruiker en dat werkt weer in het voordeel van de ondernemer in de winkel. Ook het mengconcept van Meneer Paprika sprak mij aan. Een leuke manier om te zien hoe verschillende branches, speelgoed en horeca, elkaar aanvullen. Een shop-in-shop gebeuren. Zowel kinderen als volwassenen komen hier aan hun trekken.” Blokker trekt de conclusie dat kleinschalig ondernemen zeker nog kansen biedt. Hij zegt; “Voorwaarden zijn er wel; durf te kiezen en denk ook aan niet voor de hand liggende combinaties. En de belangrijkste; toon je vakbekwaamheid, enthousiasme en gastvrijheid. Dan blijven de klanten de ‘stenen winkels’ trouw en sporen anderen aan om ook de voordelen van die leuke winkel te ontdekken.”
De 10 P’s Na afloop van de tour werden handvatten geboden aan de hand van tien verschillende inzichten (10 P’s). Hiermee wordt duidelijk gemaakt waar kansen liggen om je bedrijf of het winkelgebied te verbeteren. Het model geeft inzicht in je passie, hoe je in het oog springt bij jouw doelgroepen en je de beste resultaten boekt.