ABBEKERK – De vierde race van het FIM Europe Supersport Cup is van 26 t/m 28 mei verreden op Donington Park in Engeland. Voor Rob Hartog werd het een moeilijk weekend op de Jenik Performance Kawasaki ZX-6R met Front Row Components, waarbij niet de progressie kon worden gemaakt waar op gehoopt was. Door een vroege valpartij in de kwalificatie werd vooraf al duidelijk dat het een lastige opgave zou worden om een goed resultaat te scoren in de race, met een 30e startplaats. Een 19e positie in de race was dan ook het maximaal haalbare.
In de vrije trainingen werd gezocht naar een goed ritme op het snelle Donington Park circuit. De ervaring van vorig jaar op dit circuit bleek te helpen, omdat Hartog het moeilijkste gedeelte (sector 1 met o.a. de Craner curves) goed onder knie bleek te hebben. Vooral aan de laatste sector moest gewerkt worden. Een 23e plaats was het gecombineerde resultaat van de vrije trainingen op dag 1. Een plan werd gemaakt voor dag 2 en duidelijk werd waar aan gewerkt moest worden.
Vlak voor de derde vrije training viel er wat regen. Dit zorgde voor een natte baan in deze sessie, welke uiteindelijk werd afgesloten als 21e. Door de regen kon op het circuit niet volledig gewerkt worden aan de besproken punten. Desondanks waren er toch een aantal rijtechnische factoren welke alsnog konden worden toegepast. De kwalificatie volgde later die dag, waarin een goede rondetijd belangrijk is voor de start van de race op zondag maar tevens om het juiste ritme te vinden waar naar werd gezocht. Lang kon hier niet aan worden gewerkt, een valpartij gooide roet in het eten. Al in de tweede geklokte ronde verloor Hartog de voorkant voor de ‘Fogarty Esses’, wat het einde van de sessie betekende en een matige 30e startplaats voor de race.
De warm up op zondagochtend was de laatste kans om nog in het ritme te komen voor de race. Dit lukte niet helemaal. Er werden snelle sectoren gereden, maar niet een gehele ronde. De laatste ronde zette Rob nog eenmaal aan om te proberen een snelle ronde op de klok te zetten. Dit resulteerde opnieuw in een valpartij, aangezien te hard ‘Coppice’ werd ingestuurd en hierdoor de bocht niet kon worden gehaald. De start van de race met 20 geplande ronden verliep voorspoedig, aangezien Rob direct op wist te klimmen naar de 22e plaats. Na drie ronden hielden echter de baancommissarissen de rode vlaggen naar buiten, en volgde er een herstart door een oliespoor. Na de herstart wist Rob op te klimmen naar plaats 25.
Over de gereden sprintrace van 13 ronden zei Hartog het volgende: “Mijn start was redelijk, maar toch kan ik niet zeggen dat ik lekker gereden heb. Even kwam ik in een beter ritme en wist ik het tempo op te voeren. Maar het lukt niet om dit tempo constant vast te houden. Ik kwam in strijd met een groep om een plaats in de top-20. Het lukte om naar het einde van de race een aantal plaatsen te winnen, om uiteindelijk als 19e te finishen. We gaan de volgende race opnieuw hard werken om direct vanaf de start van het weekend snel te zijn. Dat lukte dit weekend niet, daarbij hielpen twee crashes ook niet mee en heb ik mijn crew wat werk bezorgd. Maar gezien de resultaten en snelheid van de Ninja ZX-6R in de eerste drie races zijn we er van overtuigd dat we in Misano weer mee kunnen strijden om de punten!”
De tussenstand voor de FIM Europe Supersport Cup is als volgt: 1. Hannes Soomer, 13 punten; 2. Rob Hartog, 10 punten; 3. Alessandro Zaccone, 6 punten. De volgende wedstrijd vindt plaats van 16 t/m 18 juni in Italië (Misano).