Medemblik Actueel.

Algemeen Videos

Derk Meurs uit Opperdoes zag zijn vader verongelukken tijdens de Teneriferamp nu 40 jaar geleden.

OPPERDOES – Eén van de 583 dodelijke slachtoffers van de vliegramp op Tenerife, 40 jaar geleden, was copiloot Klaas Meurs. Zijn zoon Derk zat in 1977 voor de televisie toen er een extra NOS Journaal werd uitgezonden waarin duidelijk werd dat hij zijn vader had verloren. In een exclusief interview met NH Nieuws vertelt hij over die zwarte dag. Verslaggever Doron Sajet sprak met Derk Meurs over deze fatale dag.

Op zondag 27 maart 1977 vloog Klaas Meurs als copiloot van KLM naar Las Palmas. Na een onverwachtte tussenstop op Tenerife, sloeg het noodlot toe. Door miscommunicatie, drukte en slecht zicht, kwam de Boeing van KLM in botsing met een toestel van Pan Am. De gevolgen waren catastrofaal. Bijna 600 passagiers en bemanningsleden, waaronder de copiloot zelf, kwam om het leven.

“We zaten voor de televisie”, vertelt Derk Meurs (53), “en er kwam ‘breaking news’, een extra uitzending van het NOS Journaal. Daar werd meegedeeld dat er een KLM-toestel was verongelukt. Ik wist helemaal niet dat mijn vader die kant op was. Mijn moeder zei: ‘volgens mij is pappa die kant op’. Binnen vijf minuten ging de telefoon, meneer Orlandini, de toenmalige directeur van de KLM hing aan de lijn. En toen wisten we dat mijn vader daarbij betrokken was.”

Gezagvoerder

De dood van zijn vader heeft Derk nooit tegengehouden om ook piloot te worden. Inmiddels is de Amsterdammer al 25 jaar in dienst bij Transavia, waar hij gezagvoerder is. Net als ieder andere leerling-piloot moest Derk van zijn vaders vliegramp leren. Sinds de crash met de twee Boeings is er veel veranderd in de luchtvaart.
Niet alleen de communicatie tussen piloten en luchtverkeersleiding is aangepast, ook die tussen piloten zelf is aangepakt. Standaard lesstof op luchtvaartscholen over de hele wereld. “Het echt verwerken heeft plaatsgevonden toen ik zelf begon met vliegen. Dat ik ook begreep en snapte hoe het technisch in elkaar zat. Dat heeft me heel veel rust gebracht.”

Tenerife

Voor zijn werk bij Transavia komt Derk nu ook regelmatig op Tenerife. “Zodoende is het woord Tenerife ook meer een vakantiebestemming geworden in plaats van dat het een zwaar onderwerp moet zijn. Het woord Tenerife is geen scheldwoord meer voor mij.”

Gewoon één van hen

In 2007, 30 jaar na de ramp, was Derk opnieuw op Tenerife. Dit keer voor een bijzondere herdenking op het eiland. Hij bracht andere nabestaanden met een speciale Transavia-vlucht naar het monument dat in dat jaar werd onthuld.

De vele nabestaanden van de KLM-inzittenden kijken niet anders naar Derk omdat hij toevallig de zoon is van de copiloot die de ramp misschien had kunnen voorkomen. “Je deelt hetzelde leed. Ik ben daar niet bijzonder in. Ik ben gewoon één van hen, één van allen. Zo voel ik dat.”

Reageren via facebook