Half september is in Kasteel Radboud de centrumvisie voor de binnenstad van Medemblik gepresenteerd. Hoe moet dit stadje er over 10 jaar uitzien en vooral hoe aantrekkelijk gaat het centrumgebied niet alleen voor toeristen zijn, maar vooral ook voor de 44.000 inwoners van de gemeente. Het is bijna een boekwerk geworden. Eenenvijftig pagina’s. ‘Hoe is het nu, hoe moet het straks en wie gaat het doen’. Opgesteld door een adviesbureau, doorgesproken met een handvol ondernemers en andere belanghebbenden en vastgesteld door het college. Maar helaas bij de meeste inwoners volledig onbekend.
Hoe onbekend bleek tijdens de presentatie. Er was nauwelijks een ‘gewone inwoner’ van Medemblik aanwezig, laat staan uit een andere kern. Ook het aantal aanwezige ondernemers en raadsleden viel tegen. En dat is bijzonder. Het gaat tenslotte om de toekomst van een van de aantrekkelijkste watersportstadjes aan het IJsselmeer, met een rijke historie en een grote toeristische potentie. Een stadje om trots op te zijn dat jaarlijks bijna 400.000 toeristen trekt, maar waar nog geen 13% van de gemeentelijke inwoners hun boodschappen in het centrum doet. Werk aan de winkel dus.
Was het de bedoeling dat de inhoud van de visie onderwerp van gesprek zou worden – met name ideeën en aanbevelingen – het bleef bij een summiere uitleg en toegespitste adviezen over hoe de bestaande detailhandel zich aantrekkelijker kan presenteren. Onderwerpen als klantvriendelijkheid, het vermijden van broodnijd en een flexibil assortiment, wezen meer op oude koek dan op innovatie. Het is de vraag of dat ook maar iets aan de huidige situatie verandert. Een enkel vernieuwend idee dat werd opgeworpen vormde nauwelijks onderwerp van gesprek.
Het gros van de huidige winkeliers is wel degelijk klantvriendelijk en weet zijn klanten goed aan zich te binden. Het gaat hierbij over het algemeen om zelfstandige ondernemers die het beeld van dit stadje juist versterken. Ook de horeca is uitnodigend en divers, maar draait voor meer dan 65% op bezoekers van buiten de gemeente. Een van de grote problemen is het relatief beperkte winkelaanbod en – alhoewel de visie dat gedeeltelijk tegenspreekt – ook de diversiteit is te beperkt voor een grote aantrekkingskracht. Zeker onder jongeren.
In de zomer redelijk druk en gezellig. Leuke terrassen en een aantal goed georganiseerde evenementen, maken het goed toeven in Medemblik. In de winter kun je er regelmatig een kanon afschieten. Alhoewel de winkelleegstand relatief laag is, oogt zeker het noordelijk deel van de Nieuwstraat in de winter dood. In de regionale detailhandelsvisie West-Friesland wordt het Bagijnhof zelfs als verloren centrumgebied aangemerkt waar verder niet in geïnvesteerd moet worden. Jammer genoeg kan dat ook in de zomer niet worden weerlegd door de vier belabberde themamarkten. Ook de magere weekmarkt op maandagmiddag voegt te weinig toe.
Toch valt er niet veel af te dingen op de inhoud van de visie. Ware het niet dat de theorie ervan afdruipt. In praktijk zie ik weinig vernuft of vernieuwende inzichten. Het bruist niet. Het college zegt “ja” en is kennelijk al blij met de mooie analyse maar vindt wel dat het initiatief bij ondernemers moeten liggen. De ondernemers daarentegen stellen: “leuk…, maar wie gaat dat betalen?” De inwoners is niet eens gevraagd waarom ze hun inkopen niet in Medemblik doen en ook niet hoe zij Medemblik in de toekomst als gemeentecentrum zouden willen zien. Misschien een idee voor een breder gedragen volgende stap. Centraal geregisseerd en met oog voor een jonge veranderende behoefte. Zo niet wordt een stekende opmerking die avond in Kasteel Radboud wellicht bewaarheid: “Dan zitten we hier over vijf jaar weer!”
Ben van Althuis
Op de hoogte blijven van mijn columns: http://benvanalthuis.nl/nieuwsbrief/
Reageer