Abbekerk – Rob Hartog heeft tijdens zijn thuisrace op het TT Circuit in Assen zijn eerste punten gepakt in de FIM Superstock 1000 klasse met de Kawasaki Ninja ZX-10R. Na een weekend welke gekenmerkt werd door wisselende weersomstandigheden, pakte de bandenkeuze van Team Hartog – Jenik – Against Cancer goed uit in de race wat resulteerde in een top-10 finish.
De tweede race van het FIM Superstock 1000 en tevens tweede Europese ronde van het World Superbike kampioenschap werd verreden op bekend grondgebied; het TT Circuit in Assen.
Dit weekend is altijd speciaal, aangezien er veel fans zijn welke gedurende het weekend langskomen om de verrichtingen van Team Hartog – Jenik – Against Cancer en coureur Rob Hartog te aanschouwen. Naast de fans zijn ook veel sponsoren en partners aanwezig. Zij zagen hoe het team groots uitpakte en tussen de topteams van het paddock stond, alles uiteraard mogelijk gemaakt door juist hun steun.
Het weekend werd afgetrapt met twee vrije trainingen op vrijdag. Beide sessies bleken op de Pirelli regenbanden gereden te worden in verband met natte weersomstandigheden. “We hebben in beide trainingen een goede snelheid gevonden op het natte Asser asfalt. De sessies hebben we afgesloten op een 18e en 20e positie. Echter met enige reserve, aangezien de omstandigheden erg tricky waren”, legt Hartog uit. Zo waren er op de eerste dag alleen al 60 crashes over de gehele dag. En met het zicht op beter weer de dagen er na, werd er niet teveel risico genomen.
Op zaterdagmiddag vondt de kwalificatie plaats. Rob: “De weersomstandigheden op zaterdag waren compleet omgedraaid. De baan was ditmaal droog, maar er stond extreem veel wind. Tijdens de 30 minuten durende kwalificatie duurde het even voor ik het ritme had gevonden onder deze omstandigheden. Het lukte om richting het einde van de sessie te versnellen, maar te kort voor mijn gevoel.” De kwalificatiesessie werd daarnaast tweemaal onderbroken door een rode vlag, in verband met crashes. Na de laatste rode vlag was er nog twee minuten te gaan en stond Hartog op een voorlopige 21e plaats. Een aantal coureurs wisten hun rondetijd nog te verbeteren, wat uiteindelijk een 26e rondetijd betekende in het zeer competitieve veld.
De race werd verreden over 14 ronden op zondagmiddag. Na eerder op de dag nog een warm up te hebben gereden onder droge maar koude omstandigheden, bleef het afwisselend. Zo vielen er af en toe wat regendruppels, wat zorgde voor een tijdelijk natte baan. Vlak voor de start van de FIM Superstock 1000 race begon het te regenen, wat zorgde voor drukte op de starting grid. Wielen werden gewisseld en uiteindelijk werd de race aangevangen; een WET RACE. Hartog pakte een wereldstart op zijn Kawasaki Ninja ZX-10R en wist direct een plek te bemachtigen binnen de top-15. Echter aan het eind van de eerste ronde werd de sessie stilgelegd vanwege een valpartij.
“Toen we na het stil leggen in de pitstraat stonden, was het belangrijk een juiste bandenkeuze te maken. Verdere regendruppels bleven immers uit en de baan was drogende.” Toen de coureurs eenmaal weer het circuit op mochten, bleek er een herhaling plaats te vinden van hetgeen daarvoor gebeurd was. Vanwege een opgeblazen motorblok en een daarbij ontstaan oliespoor werd de startprocedure opnieuw onderbroken en zochten de coureurs de pitstraat weer op. “Uiteindelijk ging de race van start over 9 ronden, het werd dus echt een sprintrace. Nog steeds was het circuit niet helemaal opgedroogd, vooral achterin was het nog redelijk nat. Ik kwam weer super weg en wist meteen de top-15 binnen te dringen! De eerste paar ronden was het een beetje aftasten hoever ik kon gaan met mijn bijna volledig droge setting, op de half natte baan. Maar na 2 of 3 ronden waren wij duidelijk in het voordeel en wist ik een goed tempo te rijden.” Een tempo, welke op de finish goed bleek voor een top-10 finish!
Daarmee zijn 6 punten binnen gehaald in het debuutseizoen in de FIM Superstock 1000 klasse. “Super! We kunnen hier echt blij mee zijn. Alhoewel, er ook een beetje een dubbel gevoel heerst. We waren namelijk maar een paar tienden verwijderd van de 7e plaats. Maar door een inhaalactie van de coureurs voor mij in de laatste bocht, lukte het niet om hen in te halen. Maar het is natuurlijk prachtig om voor je thuispubliek de eerste punten te scoren. Dit is een goede opsteker, voor mij maar ook voor de hele crew welke hard werkt en daarvoor wil ik ze ontzettend bedanken”, aldus Rob na de race. “Hier gaan we uiteraard mee door in de volgende races en hopen onze basissnelheid te verhogen om iedere race een stap verder te komen. Te beginnen over twee weken, op het circuit van Imola in Italië!”
Foto voorpagina: Philippe Damiens (foto aangeleverd)
Reageer