Wervershoof – Vollegrondsgroentetelers René Verdonk en Sabine van den Berg begonnen met geleende machines en een gehuurde schuurkas. In een kleine twintig jaar bouwden ze een succesvol broccolibedrijf op. Rendement maak je zelf, zeggen zij.
Broccoli uit Nederland ligt van eind mei tot half november in de winkels. Zo’n zes maanden per jaar is het dus buffelen voor telers René Verdonk, Sabine van den Berg en hun medewerkers. Topsport, noemt Van den Berg het. “Je best doen om een zo mooi mogelijk product neer te zetten én flexibel te zijn in de productie.”
René Verdonk begon in 1997 met zijn eigen bedrijf. Hij komt niet uit een agrarische familie en bouwde alles van onderaf op. Wel had hij -net als zijn partner Sabine- een opleiding aan de HAS afgerond. Hij leerde veel over de teelt van broccoli door een jaar mee te draaien in het bedrijf van zijn zwager. Maar toen Verdonk de mogelijkheid kreeg 5 hectare grond en een schuurkas te huren van een stoppende begoniakweker, was de keus snel gemaakt. Hij ging aan de slag met een gehuurde trekker en plantmachine,schrijft agrarischondernemen.nl
“We groeiden geleidelijk steeds verder door”, vertelt Van den Berg. “Er kwamen nieuwe percelen bij die we konden huren. In 2001 werd de schuurkas te klein. Toen hebben we zelf een nieuwe bedrijfsruimte gebouwd en zijn we in dat jaar ook verdubbeld naar 40 hectare.” Vijf jaar later kwam de eerste verpakkingsmachine, later gevolgd door een tweede.
Inmiddels heeft de maatschap de teelt uitgebouwd naar 185 hectare. Per jaar produceren ze zo’n 2 miljoen kilo broccoli, die ze afzetten via telersvereniging Best of Four. Op de bedrijfslocatie in Wervershoof staan twee hallen waar ze de broccoli tot compleet eindproduct verwerken. De groente gaat direct na de oogst de koelcel in. Een horizontale flowpackmachine verpakt de groente, waarna deze wordt gelabeld. De broccoli is dan klaar voor de schappen. De groente gaat naar alle grote Nederlandse supermarkten en een deel is bestemd voor de export naar onder meer België, Duitsland en Tsjechië.
Broccoli op ijs
Verdonk en Van den Berg tonen aan dat er voor innovatieve ondernemers kansen liggen in de relatief kleine teelt die broccoli in Nederland is. Van den Berg: “Rendement moet je zelf maken. Wij doen dat bijvoorbeeld met broccoli die verpakt is op ijs en daardoor langer vers blijft. Zo boor je nieuwe markten aan, en zie je dat klanten bereid zijn meer te betalen voor een goed product.” Voor de verschillende sorteringen zijn er passende klanten. Flexibel inspelen op de wensen van deze klant is voor hen een speerpunt. “Als er een vraag is, kunnen wij snel draaien en een product op maat leveren.”
Verdonk is dagelijks bezig met de teelt, terwijl Sabine vooral actief is in de planning en organisatie. In de zomer hebben ze hulp van 24 seizoenswerkers. “Voor elke activiteit -zoals planten, oogsten, verwerken- hebben wij één manager aangesteld, een medewerker die aanspreekpunt is. Die stuurt zijn groep aan en dat werkt heel goed.” De maatschap is ook bezig met duurzaamheid: vorig jaar september haalde ze het Milieukeur-certificaat voor de hele productie. In het kader daarvan hebben ze onder meer milieuvriendelijke gewasbescherming en een aangepast spuitschema ingevoerd. Door GPS aan te schaffen op de machines, werken ze nauwkeuriger en veiliger. Daarnaast hebben de ondernemers een overeenkomst met de Voedselbank, waardoor nauwelijks meer resten overblijven.
Intussen zijn ze nog niet uitgegroeid, denkt Van den Berg. “Als de mogelijkheden er zijn, overwegen we zeker om uit te breiden met grond en bijvoorbeeld een nieuwe hal. Maar we houden de focus ook op optimalisatie: we doen de dingen graag goed. Dus blijven we manieren zoeken waarop we makkelijker en efficiënter kunnen werken.”
Reageer