De Nederlandse detailhandel boekte in maart een duidelijke plus: de omzet steeg met 3,4% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, zo meldt het CBS. Ook het aantal verkochte producten nam toe, zij het bescheiden, met 1,0%. Niet alle sectoren deelden echter in het succes. Meubelwinkels zagen de klant juist wegblijven. Blijkbaar is het oude bankstel nog comfortabel genoeg om voorlopig te blijven staan.
Sterke maand voor non-food
De non-foodsector beleefde een sterke maand: de omzet ging met 4,4% omhoog. Kleding- en schoenenzaken, drogisterijen en bouwmarkten – ook die met keukens en vloeren – zagen hun verkopen flink stijgen. De consument lijkt eerder toe te zijn aan een nieuwe jas of boormachine dan aan een nieuw bankstel. Voor meubelwinkels en elektronicazaken bleef de klandizie namelijk achter, met een daling tot gevolg.
Meer betalen voor minder in de foodsector
Ook supermarkten en speciaalzaken draaiden meer omzet: respectievelijk 1,4% en 1,8%. Toch nam het aantal verkochte producten af met 3,3%. Klanten betaalden dus meer, maar gingen met minder naar huis – waarschijnlijk door hogere prijzen of duurdere keuzes. De dagelijkse boodschappen tikken harder aan, maar vullen de tas minder.Online shoppen blijft in de lift
Webwinkels zagen hun omzet in maart stijgen met 7,0%. Vooral online-only retailers deden het goed (+9,7%), maar ook fysieke winkels met een webshop boekten groei (+2,9%). Artikelen als voeding, drogisterijproducten en kleding vonden online gretig aftrek. Winkelen vanuit huis blijft dus aantrekkelijk – al dan niet vanuit dat oude, vertrouwde bankstel.