Holland Casino en Toto, bedrijven die de Nederlandse staat als aandeelhouder hebben, gaven in de afgelopen twee maanden miljoenen uit aan gokreclames. Sinds online gokken dit najaar legaal werd, is het aantal reclames voor gokspellen op televisie en online verdubbeld.
Holland Casino besteedde 6,5 miljoen euro in 2 maanden tijd
Holland Casino besteedde in de afgelopen twee maanden naar schatting 6,4 miljoen euro aan gokreclames. Toto gaf er bijna 4,6 miljoen euro aan uit. Deze bedragen zijn door Nielsen berekend aan de hand van de reguliere prijzen die advertenties op televisie en internet kosten. Het gaat dus om een schatting. In totaal gaven de elf online casino’s in Nederland meer dan 23 miljoen euro uit aan gokreclames in oktober en november.
Een meerderheid van de Tweede Kamer liet vorige week weten de golf aan ongerichte reclame voor online gokken aan banden te willen leggen. Sinds de online gokmarkt werd gelegaliseerd en de reclamecampagnes begonnen, wordt er veel meer gegokt, zeggen betrokkenen. Casino online is bijvoorbeeld één van de websites waar veel casinoliefhebbers graag een gokje wagen.
Is een verbod op gokreclame een goed idee?
De belangrijkste doelstelling van het Nederlandse kansspelbeleid is een zo hoog mogelijke ‘kanalisatiegraad’, oftewel een zo hoog mogelijk percentage spelers dat kiest voor een goksite met een Nederlandse vergunning. Het kabinet mikt op 80 procent kanalisatie in 2024. Lukt dat wanneer de legale aanbieders geen ongerichte reclame meer mogen maken? Als de Kansspelautoriteit keihard optreedt tegen het illegale aanbod, bijvoorbeeld door het betalingsverkeer van en naar goksites zonder vergunning af te snijden, moet dat mogelijk zijn. Er blijven dan alleen wat crypto-casino’s over – veel te schimmig en ingewikkeld voor de gemiddelde gokliefhebber.