ZWAAGDIJK-OOST – De FNV heeft Wibra voor de rechter gesleept om haar eis kracht bij te zetten dat personeel dat door de coronacrisis niet de gemaakte uren heeft gemaakt deze de inhaaluren gewoon betaalt gaat krijgen. De FNV zegt in een reactie dat de Wibra ‘fout’ bezig is omdat alle uren al gecompenseerd zijn door de NOW-regeling van het kabinet.
Linda Vermeulen van de FNV zegt hierover tegen de Telegraaf: “ „Wij zorgen als belastingbetalers dat zij in deze zware tijden gecompenseerd worden, maar vervolgens zien we dat er alsnog een route is bedacht om de rekening van de lockdown ook bij de winkelmedewerkers te leggen. Dit deugt niet, dit is een groot misstand.”
Personeel van Wibra werkt met een min-max-urenregeling, dit houdt in dat een werknemer een x aantal uren per week of per jaar werkt en daar naar betaald krijgt. Maar mocht een werknemer minder uren werken dan hij/zij voor betaald krijgt dan moet deze de uren inhalen. En daar ligt dan ook het probleem. Door de coronacrisis hebben veel personeelsleden van de Wibra niet de minimaal gemaakte uren gewerkt maar is het salaris wel gewoon doorbetaald, vooral dankzij de NOW-regeling.
Volgens Vermeulen gaat het daar dan ook mis: „Want winkelketens dwingen hun medewerkers nu om in de zomer gratis over te werken. Op die manier leggen ze de rekening die al door de maatschappij betaald is op het bordje van de werknemers. Bij de FNV krijgen wij voorbeelden van mensen die bijvoorbeeld veertig, vijftig of zestig werkuren missen en later gratis moeten inhalen, terwijl de loonkosten al door de belastingbetaler zijn betaald.”
Vandaag is de rechtszaak in de rechtbank van Zutphen, over 2 weken wordt de uitspraak verwacht.