MEDEMBLIK – Wegenwerk in deze coronatijd: soms moet het gewoon. Verkeersveiligheid staat voorop, maar veilig werken is minstens zo belangrijk. Wat te doen als haast geboden is en de klus gewoon geklaard moet worden? Het asfaltherstel op de Markerwaardweg (N240) is een voorbeeld van krachtenbundeling en samenwerking middenin de coronaperiode.
Asfaltscheuren
Dagenlang is dag en nacht gewerkt aan het asfaltherstel aan de Markerwaardweg tussen Medemblik en Zwaagdijk. Een flink aantal asfaltscheuren werd gedicht, waarbij alle regels van het RIVM strikt dienden te worden nageleefd. De Markerwaardweg is fraai gelegen in het West-Friese landschap, maar heeft een minder fraaie asfaltkwaliteit. De scheuren in het asfalt boden een stille herinnering aan de wegverbreding, enkele jaren geleden. Zo’n verbreding kan een zettingsverschil opleveren tussen bestaande en nieuwe wegdelen. Dat kan weer tot scheurvorming leiden. Die scheuren moesten met spoed worden hersteld en de bestaande wegdelen hadden extra asfaltlagen nodig, schrijft de Provincie Noord-Holland.
Snelle afstemming
De voorbereiding van het asfaltherstel bracht nogal wat vragen met zich mee. Wat waren de exacte voorschriften van het RIVM? Hoe te zorgen voor absolute veiligheid voor wegwerkers? Hoe tijdig alle beschermende maatregelen uit de kast te halen? Op alle niveaus moest worden afgestemd, vastgelegd, gecheckt, voorbereid en geregeld. Haast was geboden – de planning was krap. De afstemming tussen provincie, aannemersbedrijf Dura Vermeer, collega-wegbeheerders en niet te vergeten de uitvoerders verliep dan ook in hoog tempo. Op 27 maart was het zover. De weg werd afgesloten om de klus veilig én snel te klaren.
RIVM-voorschriften
Wegwerkers werden uitgebreid geïnstrueerd. Het naleven van de RIVM-voorschriften bleek een flinke opgave: nauwe samenwerking met minimaal 1,5 meter tussenruimte valt niet mee. Bovendien moesten ook handen om de haverklap worden ontsmet. Gelukkig bleek er tussen de drukke bedrijven door nog tijd voor een goede grap tussen de harde werkers.
‘Overal op voorbereid’
Chris Fuhler van Dura Vermeer vertelt: “Hoe wij de uitvoering hebben ervaren? Prettig en gestructureerd. De samenwerking was hecht, maar wel met de vrijheid om het werk zo optimaal mogelijk in te vullen. Daardoor konden we efficiënt schakelen. Wat me vooral bij zal blijven zijn de uitgebreide risicosessies voorafgaand aan de uitvoering: we hebben werkelijk voor iedereen en alles, van wegwerkers en verkeersregelaars tot asfalt- en veegwagens, alternatieven gezocht. Mocht er iets of iemand uitvallen, dan hadden we eerste én tweede vervanging. We waren echt op alles voorbereid. Leuk was overigens dat de provincie op de weg langskwam met dozen vol gevulde koeken voor de wegwerkers. Een smakelijke verrassing!”
De omgeving
De dagenlange afsluiting was breed in de regio gecommuniceerd. Zelfs in coronatijd blijft de Markerwaardweg immers een veelgebruikte route. Omgeving en weggebruikers werden geïnformeerd via onder meer bebording, brieven, advertenties en persberichten. Verkeersregelaars werden ingezet om langzaam verkeer en nood- en hulpdiensten over de parallelweg langs het werk te leiden.
Eerder dan verwacht afgerond
De afronding vond eerder dan verwacht plaats: een mooie prestatie in zo’n krappe planning. Vrijdagavond 3 april werd de weg klokslag 19.00 uur vrijgegeven, 2 dagen voorlopend op planning. Wegenwerk in coronatijd: samenwerking is het sleutelwoord.