MEDEMBLIK – Afgelopen weekend heeft de Medemblikker Pontoon Group ’40 – ’45 een W.O.II pontonbrug gelegd over rivier de Sauer in Luxemburg. Dit alles kwam voort uit de wens van gemeente Bettendorf om de 75 jarige bevrijding van het dorpje groots te vieren door middel van re-enactment.
Via-via kwam de gemeente Bettendorf ongeveer een jaar geleden in contact met de Pontoon Group hier uit Medemblik. Deze groep is namelijk de enige ter wereld die de bootjes en rijplaten in goede conditie heeft en er nog mee werkt ook.
Aangezien het type brug dat de groep in beheer heeft destijds door de Amerikaanse Combat Engineers in Bettendorf is gelegd, was het zowel voor de gemeente als de Pontoon Group een bijzondere aangelegenheid.
Een maand vooraf aan het herdenkingsevenement was het nog wel even spannend aangezien de rivier buiten haar oevers was getreden en +/- 50 meter breed was geworden in plaats van de verwachte 35 meter. De maximale capaciteit van de groep is namelijk 50 meter. Gelukkig werd het weer gunstiger waardoor de rivier uiteindelijk op het moment van bouwen 33 meter breed was.
Tekst loopt door onder de foto
De groep heeft echter wel last gehad van de gevolgen van het hogere waterniveau van een paar weken eerder. De schuine kade waar vanaf de groep de brug moest bouwen was namelijk nog hartstikke doorweekt en in combinatie met het regenachtige weer belande de manschappen van de groep in een blubberpoel.
De omstandigheden waren zo slecht dat de sterke W.O.II Trucks op de glibberige schuine helling geen grip hadden waardoor al het materiaal met de hand naar het water versleept moest worden. Dat hield in 28 boten en 22 rijplaten van elk +/- 250 kilo, en verder klemmenkisten, balken, touwen en palen.
Doordat de stroming in de rivier ongeveer 8 kilometer bedroeg, moest de brug gezekerd worden aan een sterke ijzeren kabel. Het was een hele uitdaging om deze peddelend tegen de stroming in aan de overkant te krijgen. Het geval was dat er aan één kant een sterke boom stond maar op de andere kade stonden er geen bomen. Als oplossing hebben ze een 7-tons half-track van een andere groep gevraagd als anker.
Na de plannen aangepast te hebben naar de omstandigheden en goed teamwork met elkaar was de brug zaterdag rond 14:30 klaar waarna het eerste voertuig, een G.M.C. van 5 ton de oversteek waagde. Heel bijzonder was dat er een oudere man als bijrijder instapte, deze man had exact 75 jaar geleden ook de oversteek over de brug gemaakt. Voor de groep was dit echt een eer, de man glunderde erover. Al het publiek wat langs de kant stond (+/- 450) stond gedurende de hele oversteek van de eerste G.M.C. luid te applaudisseren voor de oude man en de prestatie van de groep, een echt kippenvel moment.