Welk bedrijf dan ook heeft vandaag de dag een hoop concurrentie. Waar er bijvoorbeeld vroeger gewoon 1 supermarkt in het dorp was, zijn dat er nu soms wel 3 of 4. Mensen hebben merkvoorkeur. En datzelfde principe geldt voor het merendeel van de bedrijven. Er wordt strijd gevoerd om de klant voor zich te winnen. De klant wordt verwend met allerlei gratis weggevertjes en handige spulletjes. Een fysiek cadeautje of online gratis tips, e-books, trainingen en ga zo maar door. Is dat allemaal de investering waard? En is een klant echt zo gevoelig voor gratis?
Offline opereren in een online wereld
Er is werkelijk van alles wat je kunt weggeven. Digitaal wordt dat nu veel gedaan. Dat is juist een reden om in relatiegeschenken te investeren. In de online wereld van nu is iets fysieks veel opvallender. Maar dan moet het natuurlijk wel bruikbaar zijn, wil het effectief zijn. Daarom is pennen bedrukken erg populair. Bovendien zijn pennen een leuk en nuttig mailingproduct. Heb je een echt goede relatie die je wilt feliciteren of bedanken, dan mag het natuurlijk wel wat groter zijn. Dan kun je bijvoorbeeld een mok bedrukken, eventueel met leuke kleine dingetjes erin of als onderdeel van een pakketje. Relatiegeschenken zijn, mits ze bruikbaar zijn dus, erg effectief. En als je het goed doet, zijn ze bovendien voordelig. Het kost soms wat geld, maar weinig tijd.
Online biedt kansen!
En hoe zit het dan met de online wereld? Werkt gratis iets weggeven dan niet? Jawel! Ook online kun je nog steeds onderscheidend zijn. Eerst moet je dan wel een sterke call-to-action hebben. Wat een goede call-to-action heeft, daar komen we zo nog op. Een call-to-action is misschien wel het belangrijkste aspect van je weggever. Is die er niet, dan wordt er al meteen niet geklikt. Na een pakkende, activerende call-to-action gaan mensen je training, e-book of iets anders wat je gemaakt hebt, bekijken. Dan is het tijd voor de volgende stap: overtuigen om verder te gaan. Meerdere ondernemers zijn het erover eens dat een goed e-book of een goede training of test eventjes een hoop tijd kost, maar dat het daarna vanzelf gaat. Uiteindelijk zou het dan ook zeker het een en ander opleveren.
Gratis, wat doet dat?
Wat is nu eigenlijk het effect van het woord ‘gratis’? Daar verschillen de bevindingen over. Uit onderzoeken blijkt dat de consument er meestal wel gevoelig voor is en dat het een trigger is. Vooral de Nederlander staat erom bekend weg te zijn van gratis dingen. De meer kritische mensen zien het anders. Die associëren ‘gratis’ met iets wat vol zit met reclame of als iets waarbij je een hoop gegevens moet invullen. Hoeft dat bij jouw online weggever allemaal niet, dan moet je dit meteen duidelijk maken. Een goede call-to-action doet dit dan ook. Een sterke call-to-action valt bovendien op met een afwijkende kleur. Bovendien geeft die duidelijke sturing over wat de lezer moet doen. “Lees verder” is iets heel anders dan “Ga naar de training”. De call-to-action moet bovendien een activerende, actieve tekst hebben. De gebiedende wijs wordt hier vaak voor gebruikt.
Reageer