MEDEMBLIK – Dit blijkt uit onderzoek door het gerenomeerde bureau Strabo dat in opdracht van de gemeente Medemblik onderzoek heeft gedaan naar de bezoekers en hun bestedingsgedrag in de kern Medemblik. Met het onderzoek krijgt Medemblik een beter beeld van de aantallen, ervaringen en herkomst van deze bezoekers. Dit onderzoek wordt elke 2 jaar herhaald om de uitwerking van het plan ‘Centrumvisie’ te kunnen evalueren.
29.000 bezoekers per week
Uit het onderzoek komt naar voren dat gemiddeld 29.000 bezoekers het centrum van Medemblik bezoeken, het centrum van Medemblik is door de gemeente Medemblik aangesteld als hoofdwinkelgebied in de gemeente Medemblik. De bezoekers zijn tevreden en geven het centrum op de meeste onderdelen een 7 tot een 8 als cijfer. Een onvoldoende, een 5,8, krijgt het parkeren in de binnenstad van Medemblik van de bewoners van de binnenstad, de bezoekers geven het parkeren wel een ruime voldoende, een 7.1.
Wekelijks trekt het centrum 29.000 bezoekers. De meeste bezoekers zijn vrouw en wonen in de kern Medemblik. Bezoekers geven € 19,20 uit per week, de helft daarvan gaat naar dagelijkse artikelen (supermarkt, verswinkels, drogisterij). Per jaar geven bezoekers samen minimaal 20 miljoen euro uit in het
centrum, blijkt uit het rapport.
De meeste omzet komt van bezoekers van 55 jaar en ouder (60%). Slechts 28% van de omzet komt door autobezoekers (in andere steden 45-55%), de meeste omzet komt van bezoekers per fiets (38%) of lopend
(29%).
Van de winkels in de Nieuwstraat en omliggende straten trekt de Spar de meeste bezoekers, 21% van de bezoekers bezoeken de Spar, gevolgd door de Kruidvat met 15% en de HEMA met 14%. Gemiddelde besteding per bezoeker is € 19,20. De winkels in het centrum van Medemblik krijgen een ruime voldoende als rapportcijfer van de bezoekers, 7.3, en zelfs een 7,6 voor de kwaliteit van de winkels. De horeca gaat nog een stapje verder, die krijgt een 8,0 en de kwaliteit van de horeca een 7,9. Het culturele aanbod volgt met een 7,4.
Meeste bezoekers komen op de fiets
Bezoekers komen voornamelijk fietsend of lopend naar het centrum en daarnaast is hun gemiddelde bezoekfrequentie erg hoog. Dit laat de sterke lokale functie zien die het centrum, naast haar toeristische functie, heeft. Circa de helft van de bezoekers van elders komt met de auto en een relatief groot aandeel van bezoekers van elders komt met de boot. Een toeristisch bezoek, winkelen of een bezoek aan horecagelegenheden (maar ook boodschappen doen) zijn hun voornaamste redenen om Medemblik te bezoeken. Zij blijven over het algemeen ook wat langer in het centrum dan lokale bezoekers.
Aantal bezoekers per dag
In tabel 1 is het aantal bezoekers weergegeven dat per dag het winkelgebied bezocht. Sommige bezoekers waren nog niet klaar met hun bezoek aan het stadscentrum, zij kwamen later terug en werden zodoende dubbel geteld (zie uitleg in inleiding). Tabel 1 geeft het aantal bezoekers per dag weer inclusief dubbeltellingen en exclusief dubbeltellingen. Daarnaast is het gemiddelde aantal bezoekers per uur (exclusief dubbeltellingen). Zoals gesteld is er op woensdag, donderdag en zaterdag geteld. De overige (niet-getelde) dagen kunnen vrij nauwkeurig worden ingeschat, op basis van de tellingen op woensdag, donderdag en zaterdag en middels de bezoekersaandelen in vergelijkbare winkelgebieden.
- Het stadscentrum van Medemblik is in totaal door circa 29.000 bezocht (exclusief dubbeltellingen).
- Zaterdag is de drukste dag. In totaal bezoeken 6.400 personen het winkelgebied op zaterdag (exclusief dubbeltellingen). Op zaterdag ligt het gemiddelde aantal bezoekers per uur tevens het hoogst in vergelijking met de andere dagen. Gemiddeld lopen er op die dag 640 bezoekers per uur in het centrum.
Waar geven de bezoekers hun geld uit
- De Spar is de grootste trekker van het stadscentrum van Medemblik. De Spar wordt door 21% van de bezoekers bezocht. Kruidvat volgt met 15%. Hema (14%), Keurslager Cees Blokdijk (12%) en Bakkerij Raat (10%) vullen de top vijf verder aan.
- Zoals gesteld is een toeristisch bezoek en een bezoek aan horeca een belangrijke reden voor bezoekers van elders om het centrum te bezoeken. Zo zijn bijvoorbeeld ‘Snackbar De Counter’, ‘Wapen van Medemblik’ en andere horecagelegenheden onder bezoekers van elders vaker bezocht dan lokale bezoekers.
- De verswinkels (slager, bakker et cetera) worden goed bezocht. Deze winkels zijn een welkome aanvulling op het enigszins beperkte dagelijkse aanbod, door het ontbreken van een grote(re) supermarkt in het centrum.
Maandag deel 2 van het onderzoek naar het centrum van Medemblik
[signoff]