MEDEMBLIK – Toerisme is een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente Medemblik en zeker voor de stad Medemblik. Om Medemblik nog bekender te maken bij de toeristen stelt jaarlijks de coördinator Toeristische marketing in samenwerking met het Toeristisch Platform Medemblik jaarlijks het Uitvoeringsprogamma Toeristische Marketing Medemblik op.
2.5% meer bezoekers
Voor 2019 heeft Medemblik een aantal duidelijke doelen vastgesteld. Zo wil men de naamsbekendheid van Medemblik vergroten zodat nieuwe bezoekers de weg naar de gemeente Medemblik vinden. Bezoekers die de gemeente Medemblik al bezoeken moeten gastvrij worden ontvangen om zo te stimuleren dat ze blijven komen en het uitgave patroon verhogen
.In 2019 stelt de gemeente € 60.000 beschikbaar voor het Uitvoeringsprogramma Toeristische Marketing. In dit document is op hoofdlijnen aangegeven hoe zij de doelstellingen willen bereiken en de doelgroepen bedienen. Voor alle activiteiten geldt zij dat de samenwerking zoeken met de lokale ondernemers, de ondernemers en initiatieven in de regio West-Friesland. Om er voor te zorgen dat ook bezoekers van buiten Noord-Holland of uit de landen om ons heen zoals België en Duitsland, bekend raken met ons gebied, wordt samengewerkt met “Holland boven Amsterdam” (HbA). Holland boven Amsterdam is de toeristische organisatie voor het promoten van het gelijknamige gebied. HbA is sinds 2017 ondergebracht bij het Ontwikkelingsbedrijf Noord-HollandNoord.
2019 is de aftrap van het themajaar Gouden Eeuw. Vanuit het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen is deze themalijn ingezet om Nederland nationaal en internationaal bekend te maken. Westfriesland haakt hier op in door de steden Hoorn- Enkhuizen en Medemblik als de gouden driehoek met elkaar te verbinden. Het thema Gouden Eeuw is in 2019 een mooie kapstok voor meerdere jaren om producten en promotieactiviteiten te ontwikkelen.
Speciale website
In 2018 is de website www.visitmedemblik.nl gelanceerd. Online is de plek waar alles samenkomt. Een compleet overzicht van het toeristisch aanbod, activiteiten bij de ondernemers en evenementen in de hele gemeente Medemblik. Het platform is de online omgeving waar de bezoeker zich laat verleiden naar Medemblik te komen of waar hij inspiratie op doet voor een uitstapje tijdens zijn bezoek.
In 2019 gaat de gemeente Medemblik de website verder doorontwikkelen door steeds goede en actuele informatie te plaatsen. Daarnaast werken zij continu aan de technische vindbaarheid via website- en zoekmachine optimalisatie (SEO en SEA).
Om Medemblik en de website te promoten worden sociale media ingezet, zoals Facebook en Instagram. Het doel van sociale media is om derden promotie voor jouw gebied te laten maken. Dit doen zij door te delen, liken en reageren. De betrokkenheid (fans) op social media stijgt door actieve berichtgeving.
Medemblik plaatst sprekend beeld en actuele informatie over evenementen en activiteiten die interessant zijn voor de bezoekers. Ook wordt er geadverteerd. Dit alles zorgt voor veel interactie op deze media en verkeer naar de website visitmedemblik.nl.