MEDEMBLIK – Dat blijkt uit de Gemeentelijke monitor personen met verward gedrag, opgesteld door het gelijknamige Schakelteam. Omdat personen met verward gedrag vaak uiteenlopende problemen hebben, stimuleert de het team gemeenten bij de zorg voor de deze groep de verbinding te zoeken met partners in de zorg- en veiligheidsketen, zoals de GGZ, politie en Openbaar Ministerie. Het was de bedoeling dat de gemeenten hun zorg per 1 oktober op orde zouden hebben.
Begin deze maand riep Hoes Nederlanders op ‘om niet met een grote boog om verwarde mensen heen te lopen, maar juist het gesprek met hen aan te gaan. ”Het herstel start pas als je een arm om iemand heen slaat en recht in de ogen kijkt om te vragen of je ergens mee kan helpen.”
Bovendien heeft staatssecretaris Blokhuis toegezegd dat er een landelijk telefoonnummer komt voor mensen die zich zorgen maken over mensen die verward gedrag vertonen, zo maakte het Schakelteam vandaag bekend. Dat nummer wordt gekoppeld aan regionale meldpunten, waardoor snel de juiste zorg- en hulpverleners kunnen worden gemobiliseerd.
Vragen PWF
Fractievoorzitter Siem Zeilemaker van Progressief Westfriesland maakt zich zorgen over de stand van zaken bij de gemeente Medemblik en heeft daarom het college een vijftal schriftelijke vragen gesteld.
- Gemeenten moeten per 1 oktober een goed werkende aanpak hebben voor mensen met verward gedrag. Hoever is Medemblik daarmee?
- Zijn er goede afspraken tussen politie en GGZ, wijkteams en woningcorporaties?
- Is er 1 meldpunt voor gevallen waarbij het “misgaat”? Is dat meldpunt bij alle betrokkenen bekend? Wordt hier ook direkt een diagnose gesteld?
- Is er een opvangplek voor acute gevallen en hoe is het vervoer daarheen geregeld?
- Indien deze zaken nog niet op orde zijn voor 1 oktober, kunt u dan aangeven wanneer wel?
Landelijk alarmnummer
Het landelijk meldpunt voor mensen die zich zorgen maken over iemand die zich verward gedraagt, zou in de loop van volgend jaar operationeel kunnen zijn.
Bericht gaat onder de foto verder

Hoes legt uit dat alarmnummer 112 momenteel eigenlijk onnodig vaak gebeld voor verward gedrag, maar dat vaak gebeurd uit onbekendheid met de alternatieve routes. “Als je zorgen over iemand maakt, wil je misschien geen 112 bellen, maar de huisarts, de GGD of de gemeente, maar heb je misschien geen idee welk nummer je wilt bellen. Als we één nummer voor heel Nederland hebben, wordt dat nummer doorgeschakeld naar jouw regio en dan krijg je advies op maat wat je in deze situatie moet doen.”
Uiteenlopende problemen
Het landelijk nummer stond al een tijd op het verlanglijstje van de adviesgroep, die gemeenten sinds 2016 aanspoort de zorg voor personen met verward gedrag volgens door hen opgestelde richtlijnen in te richten. Omdat mensen die verward gedrag vertonen vaak uiteenlopende problemen hebben, ligt de nadruk daarbij op de verbinding met partners in de zorg- en veiligheidsketen, zoals de GGD, de politie en het OM.
Volgens Hoes kunnen uiteenlopende groepen gebruik maken van het nummer. “Het kan zijn voor iemand die iemand ziet in z’n omgeving of op z’n werk. Het kan ook voor iemand zelf zijn die er niet uitkomt, maar niet de tegenwoordigheid van geest heeft om de huisarts te bellen, Maar het kan ook een professional zijn die denkt: dit is zo ingewikkeld, wat moet ik nu verder doen? Dan is het fijn als je een advies- en meldnummer hebt waar je terechtkunt.”
Het was de bedoeling dat alle gemeenten hun zorg voor mensen die zich verward gedragen per 1 oktober aanstaande op orde hebben, maar uit de gemeentelijke monitor blijkt dat het nog niet overal goed is geregeld. Zo lieten Hollands Kroon, Wormerland en Oostzaan weten dat zij nog niet beschikken over een ‘goed werkende aanpak’.