Medemblik Actueel.

Herstellen na een blessure (Stockfoto)
Herstellen na een blessure (Stockfoto)
Column Gezondheid

Column – Snel herstellen na een blessure

Schakel nachtmodus in

MEDEMBLIK – Wanneer je een sport beoefent kun je ook wel eens een blessure oplopen. Het liefst sta je natuurlijk de dag erna weer op het veld of loop je weer hard in het bos, maar helaas werkt dat niet zo. Wat gebeurt er in je lichaam wanneer je een blessure hebt? Hoe lang duurt het herstel en wanneer kun je weer voluit sporten?

Blessure is schade

Een blessure levert schade op aan bindweefsel. Overal in ons lichaam komt bindweefsel voor: in gewrichtskapsel, spieren, pezen, botten, huid, banden, zenuwstelsel enz. Wanneer bindweefsel stuk gaat bijv. bij het scheuren van een enkelband, herstelt het altijd volgens eenzelfde patroon.. Dit noemen we de drie fases van het bindweefselherstel.

  1. Ontstekingsfase 0-5 dagen: dit is de fase waarin het lichaam meteen reageert op geleden schade. Er is zwelling, pijn en bewegingsbeperking. Het lichaam begint een proces om schade te herstellen
  2. Proliferatiefase 3-21 dagen: in deze fase legt het lichaam nieuwe cellen neer. Deze cellen zijn niet van hetzelfde soort als waar het oorspronkelijke weefsel van is gemaakt.
  3. Remodelleringsfase 20 dagen-1,5 jaar: het lichaam is in staat om cellen aan te passen aan hun functie. Deze fase kan echter wel lang duren. Van belang is om het nieuw aangelegde bindweefsel op de goede manier te belasten zodat de cellen zich aan kunnen passen naar de cellen die nodig zijn.

Het kan door verschillende factoren zo zijn, dat herstel langer duurt. De fysiotherapeut kan een goede inschatting maken van de mate van schade en tijdsduur voor herstel. Daarnaast kan hij je helpen om een goede belasting te vinden om je weer zo snel en zo sterk mogelijk op het veld te krijgen of weer te kunnen hardlopen.

Fysiotherapie Medemblik maakt elke maand een column voor Medemblik Actueel over onze fysieke gezondheid

Reageer op dit onderwerp

X