WOGNUM/NIBBIXWOUD – Luchthaven Lelystad gaat binnen enkele jaren gebruikt worden als start- en landingsplek voor de budgetvliegmaatschappijen en door de chartermaatschappijen. Dit om Schiphol te ontlasten van het steeds meer toenemende aantal passagiers en vluchten.
Begin 2017 besloot de Raad van State dat de uitbreiding van Luchthaven Lelystad gewoon door kan gaan, na bezwaar van 2 agrariërs. Dit besluit zorgt ervoor dat ook delen van West-Friesland te maken gaat krijgen met laagvliegende vliegtuigen. Wognum en Nibbixwoud blijken op de aan- en vertrekroutes te liggen waar deze vliegtuigen gebruik van gaan maken. De vliegtuigen zullen beide kernen in de gemeente Medemblik passeren op 2000m hoogte (Nibbixwoud) en 2400m (Wognum).
Siem Zeilemaker van Progressief West-Friesland liet eerder al weten dat: “Moeten we daar blij mee zijn? Progressief West-Friesland vindt van niet. Meer auto-en vliegverkeer betekent meer geluidsoverlast, meer fijnstof en andere milieunadelen. Je kunt nu nog de stilte en het donker opzoeken in ons gebied, maar straks? Zonder maatregelen is herrie binnen twintig jaar het milieuprobleem met de grootste impact op de volksgezondheid in Nederland maakten wetenschappers vorige week bekend. De laatste jaren is al 12% van de stiltegebieden in Nederland verdwenen, dat zal alleen maar meer worden. Wat denk van de gevolgen voor het natuurgebied de Oostvaardersplassen. Terwijl de oplossing zo simpel lijkt: Als we alle vliegreizen in (West)Europa vervangen door treinreizen zijn Lelystad en Eindhoven helemaal niet nodig. Maar, zult u zeggen, vliegen is veel goedkoper. Ja, dat is vaak zo, omdat er op kerosine geen belasting wordt geheven, terwijl van de prijs van elke liter benzine die u in uw auto stopt meer dan 60% naar de belasting gaat. Uitbreiding van Lelystad omdat het goed is voor DE economie!? Maar is het goed voor het welzijn van de burger? PWF is van mening dat dat niet zo is en gaat vragen stellen of er nog op de een of andere manier invloed uitgeoefend kan worden op vliegroutes etc.”