MEDEMBLIK – Met een gemiddelde 50.000 bezoekers op jaarbasisis het Bakkerijmuseum ‘De oude Bakkerij’ en museum van formaat geworden in Medemblik. Mede dankzij de gemeente Medemblik heeft het museum een professionaliseringsslag kunnen maken maar is er ook een inhaal met de aankoop van een museaal depot en aan de eisen van het Museum Register. Daarbij staat het museum jaarlijks hoog genoteerd in de lijst van meest favoriete familiemusea in Nederland.
Door de professionalisering van het museum is de groei verder doorgezet, zo wisten in de maand augustus bijna 12.500 mensen het museum te vinden, een record, en is het museum nog meer richting de ‘grotere’ musea geklommen. Landelijke bekendheid, tv-ploegen van o.a. RTL en SBS weten het museum te vinden maar ook live radioprogramma’s van NH kwamen vanuit het museum.
Maar de gestage groei heeft ook een negatief punt, het museum is te klein om nog meer mensen te kunnen herbergen, en op de huidige locatie is de ruimte niet aanwezig. Het Bakkerijmuseum zegt hierover: ‘De groei in bezoekersaantal zal begeleid moeten worden door meer ruimte, een betere toegankelijkheid en een logische routing. Daarnaast zal het aantal professionele krachten moeten meegroeien. Echter hierin is reeds een achterstand opgelopen aangezien beide oprichters, reeds 75 jaar, nog immer als ver bovengemiddelde vrijwilliger organisatorische taken uitvoeren. Zij zullen op zeer korte termijn vervangen moeten worden door professionele krachten.‘
Unieke kans
Maar het geluk lacht het museum toe, een unieke kans nu de eigenaresse van het pand naast het museum op leeftijd is gekomen en haar huis in de verkoop wil gaan doen. Het Bakkerijmuseum heeft nu haar zinnen gezet op dit pand om zo verder te kunnen groeien en de toekomst rooskleurig te gemoet te zien.
Om alles te kunnen bekostigen moet de financiële positie van het Bakkerijmuseum versterkt worden om zo de noodzakelijke professionele krachten te kunnen inhuren en ook om zo in aanmerking te komen voor de grotere fondsen zoals de BankGiro Loterij, deze fondsen liggen nu nog buiten het bereik van het museum.
Het Bakkerijmuseum zegt hierover: “Het primaire doel van het Bakkerijmuseum is het collectioneren, beheren en uitdragen van het cultuurhistorische erfgoed dat behoort tot de thematiek van ‘het leven en werk van de bakker’. Dit resulteert in bezoekers in het museum, ambachtelijke workshops, verkopen van bakkersproducten en een bescheiden horeca aanbod. De inkomsten uit deze activiteiten hebben reeds 35 jaar geleid tot een (bijna) sluitende exploitatie wat een unieke prestatie is geweest, maar gezien de noodzakelijke groei is dat niet meer realiseerbaar“.
Maar door verdere uitbreiding zullen ook de bezoekersaantallen verder stijgen en daarmee ook de inkomsten, maar het Bakkerijmuseum blijft net zoals bijna elk ander museum in Nederland van gelijkbare grootte deels afhankelijk van financiële ondersteuning vanuit de gemeentschap en gemeente.
De organisatie van het bakkerijmuseum bestaat uit 2,3 Fte professionele krachten en een actieve groep van ca. 100 vrijwilligers, waaronder ca. 25 oud-bakkers (op afroep voor bepaalde werkzaamheden en volgens rooster) ondersteunt de activiteiten in het museum.
De economische betekenis van het dagtoerisme in Medemblik is aanzienlijk. Per jaar levert het dagtoerisme het Medemblikker bedrijfsleven een bedrag van € 6-7 miljoen aan omzet op. Bijna alle bedrijven in Medemblik profiteren hiervan. Het dagtoerisme zorgt voor ruim 10% van de totale omzet in de detailhandel. Met een bezoekersaantal van 50.000 per jaar en een gemiddelde extra uitgave per bezoeker, buiten het museum zelf, van 38 euro draagt het Bakkerijmuseum hiervoor een groot deel aan bij. (bron: Continu bezoekersonderzoek van Hendrik Beerda)