Zwaagdijk – “Sinds mijn aantreden bij Action ben ik onder de indruk van het enthousiasme, de energie en de trots van mijn collega’s. Hun drive om het bedrijf te laten groeien en de klantervaring te verbeteren maakt Action tot de onderneming die het vandaag de dag is,” zegt Sander van der Laan, CEO Action, over de resultaten in 2015
Action heeft wederom een zeer succesvol jaar achter de rug. Opnieuw hebben we een sterke groei in omzet en EBITDA gerealiseerd. Inclusief week 53 oversteeg de omzet de twee miljard euro tot een totaal van 2.034 miljoen euro.
De hoge mate van loyaliteit en tevredenheid van onze klanten is de basis van ons groeiende succes wanneer we uitbreiden naar nieuwe markten. In 2015 hebben we de internationale uitrol van onze formule voortgezet met het openen van veel nieuwe winkels. We hebben zo’n 7.000 nieuwe banen gecreëerd, een belangrijke impuls voor de lokale samenleving en economie.
In 2016 blijven we internationaal uitbreiden in de landen waarin we reeds vertegenwoordigd zijn, met name in Duitsland en Frankrijk. Door de sterke internationale groei, met een toenemend aantal winkels buiten Nederland, ontwikkelt onze organisatie zich van een typisch Nederlands bedrijf naar een Europese discounter. Als internationale onderneming moeten we onze organisatie versterken, waarbij we ons blijven focussen op onze unieke positionering. In combinatie met geografische expansie zijn dit onze prioriteiten voor de komende jaren.”
Omzet
De omzetontwikkeling over het gehele jaar was zeer goed. Het gemiddeld aantal bezoekers per week is opnieuw gestegen, zowel door het openen van nieuwe winkels als door autonome groei. Met name in Frankrijk en Duitsland zagen we een sterke groei waarbij de omzet meer dan verdubbelde. Ook in Nederland en België, landen waar Action reeds sinds lange tijd gevestigd is, liet de omzet een significante groei zien. Onze eerste winkels in Luxemburg en Oostenrijk zijn enthousiast ontvangen en hebben in de eerste maanden een solide omzet laten zien. Like-for-like, op basis van bestaande winkels die meer dan 12 maanden open zijn, werd een omzetstijging van 7,6% gerealiseerd.
Internationale expansie
In 2015 hebben we 17 winkels in Nederland, 23 in België, 31 in Duitsland, 68 in Frankrijk, 1 in Luxemburg en 1 Oostenrijk geopend. In Duitsland zijn we uitgebreid naar Noord- en Zuid-Duitsland. In Frankrijk is het aantal winkels gegroeid van 52 naar 120 winkels. We hebben met het Franse La Halle een principe-akkoord ondertekend voor de overname van 15 winkels. Inmiddels zijn 9 winkels omgebouwd naar Action-winkels, de overige winkels volgen in de loop van 2016. Om de verdere groei in Frankrijk te ondersteunen hebben we een distributiecentrum in de buurt van Parijs geopend. Dit distributiecentrum wordt sinds maart jongstleden gefaseerd in gebruik genomen en zal naar verwachting eind dit jaar volledig operationeel zijn. Dit is het eerste distributiecentrum van Action buiten Nederland.
Vooruitblik 2016
- Action is 2016 goed gestart en verwacht een aanhoudende sterke groei in omzet, EBITDA, aantal winkels en aantal medewerkers te realiseren.
- Focus blijft gericht op verdere internationale uitrol van de formule in de landen waar Action reeds gevestigd is.
- Onze ambitie is om in 2016 meer winkels te openen dan in 2015, waarbij de meeste winkels worden geopend in Frankrijk en Duitsland.
- Om verdere groei in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk te kunnen faciliteren wordt dit jaar gestart met de realisatie van een vierde en vijfde distributiecentrum. Deze centra worden gevestigd in de omgeving van Mannheim in Duitsland en de omgeving van Toulouse in Zuid-Frankrijk.
Bron: Action