3 tips om de verpakking van restaurantbezorgingen te verbeteren
Restaurants benadrukken elk detail van de manier waarop ze hun voedsel ter plekke verpakken. Kunnen ze dezelfde mentaliteit toepassen op afhaalverpakkingen?
Restaurantlevering bestaat al eeuwen, maar toen COVID toesloeg, werd het van een leuk hebbedingetje een noodzaak. Nu overal ter wereld eetzalen gesloten zijn, moeten hongerige klanten hun favoriete eten ergens halen, en bezorging was hun reddingslijn. Talloze restaurants hebben specifiek opgemerkt dat bezorging hun zaak heeft gered tijdens de pandemie, die samenviel met de sluiting van meer dan 90.000 restaurants.
Tips voor betere restaurantbezorgingsverpakkingen
1. Maak van de verpakking marketingmateriaal
Klanten die via een app van derden worden bezorgd, hebben misschien nog nooit van het restaurant gehoord totdat ze op “Bestelling plaatsen” drukken. Nadat ze zich op deze apps hebben onderscheiden van soortgelijke concepten en de verkoop hebben veiliggesteld, is het laatste wat een restaurant wil dat die klant nooit meer op die knop drukt. Daarom moeten restaurants hun menuboxen gebruiken als marketingmateriaal om hun merk te versterken, nieuwe volgers te verdienen en terugkerende klanten te creëren. Hier zijn drie benaderingen om uit te proberen.
2. Maaltijd op temperatuur houden
Terwijl voedselbezorging klanten laat genieten van een restaurant bereide maaltijd zonder het comfort van hun huis te verlaten, komt het offer in de vorm van een wachtspel. Gemiddeld wachten fastfood klanten meer dan 30 minuten op hun eten, wat betekent dat het meer dan een half uur kan duren nadat het eten klaar is tot het bij de voordeur van de klant aankomt. Een klant die reikhalzend uitkeek naar een gloeiend hete maaltijd kan zwaar teleurgesteld zijn tegen de tijd dat de bezorger komt opdagen.
Volgens het eerder genoemde rapport van de National Restaurant Association is het behoud van de beoogde temperatuur van maaltijden een andere toptrend voor 2022, en dat is logisch. Tussen warme en koude maaltijden die dezelfde zak (of zelfs dezelfde maaltijdbox) delen en lange wachttijden voor het eten arriveert, zijn temperatuurdalingen een echte uitdaging.
Er zijn twee manieren om dit probleem op te lossen en de temperatuur van de maaltijden te behouden. De eerste is om voedsel met verschillende temperaturen apart te verpakken. Dit kan bijvoorbeeld door gegrilde kip voor een caesar salade in een andere verpakking dan de sla en croutons te doen, of door de kip in een aluminium bakje te verpakken om de warmte te behouden. Composteerbare afvalzakken is de beste manier en zeer duurzaam.
Als voedsel met verschillende temperaturen in dezelfde verpakking moet, is de tweede optie het scheiden van voedsel in dezelfde verpakking. Dit kan worden gedaan door subcontainers toe te voegen aan elke verpakking.
3. Voedselkwaliteit behouden
Een andere belangrijke trend die de National Restaurant Association voor 2022 benadrukte, was het behoud van de voedselkwaliteit tijdens het leveringsproces. Diners willen met name dat hun eten intact en onaangeroerd op reis gaat. In antwoord op de stijgende vraag naar bezorging (en berichten dat sommige bezorgers te gemakkelijk in de verleiding komen) zijn sommige restaurants zoals Chipotle begonnen met het verzegelen van hun zakken om ze “verleidingsbestendig” te maken.
Veiligheidsmaatregelen zoals wikkels, nietjes en stickers bieden zekerheid aan klanten, die weten dat wanneer het eten op hun adres aankomt, de laatste persoon die het heeft aangeraakt een restaurantprofessional was die het met zorg heeft behandeld. Deze veiligheidsstickers zijn een betaalbare voedselverzekering, een rol van 250 aangepaste logo’s kost slechts €3 euro.