Voor ondernemers wordt het steeds belangrijker zich te richten op online marketing, daar het aantal consumenten wat aankopen online doet groeit. Dat is niet de enige reden om voor de hulp van een internet marketing bureau te kiezen. Denk ook aan het gegeven, dat de concurrentie steeds harder groeit. Het aantal webshops is de afgelopen vijf jaar exponentieel gegroeid; de verwachting is dat deze trend nog enige tijd aan zal houden. Om de concurrentie de baas te blijven, is het zaak vindbaar te zijn in de zoekmachine. Concreet betekent dit, dat je als ondernemer bij de eerste drie zoekresultaten wilt staan op belangrijke zoekwoorden. Diverse onderzoeken tonen aan dat consumenten vaak slechts naar deze eerste drie tot vijf zoekresultaten kijken na het invoeren van een zoekopdracht. Slaag jij al in deze missie?
Er zijn verschillende vormen van online marketing
Online marketing kent verschillende vormen. De kans is groot dat je van zaken als zoekmachine optimalisatie (SEO) en het kopen van advertenties binnen de zoekmachine (SEA) hebt gehoord. Denk echter ook aan activiteiten op sociale media, het opzetten en bijhouden van een nieuwsbrief en het regelmatig posten van nieuwe blogartikelen op je website. Het toevoegen van content aan een website is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Datzelfde geldt voor linkbuilding uitbesteden en het technisch optimaliseren van de website.
Nut en noodzaak van linkbuilding uitbesteden
Linkbuilding omvat het opbouwen van een netwerk van websites, die naar de website van jouw organisatie verwijzen. Des te meer verwijzingen, des te hoger schat een zoekmachine de waarde van jouw website in. Althans bij een correcte toepassing van linkbuilding. Niet iedere verwijzing voegt namelijk waarde toe aan zo’n netwerk; zorg dat de website waarop de verwijzing opgenomen is, relevant is voor de jouwe. Zelf een dergelijk netwerk van verwijzingen opbouwen is niet eenvoudig. Fouten in zo’n netwerk zullen daarbij een averechts effect hebben. Voor veel organisaties reden om dit uit te besteden aan een extern marketingbureau.
Aan de slag met het toepassen van SEO
Naast het uitbesteden van linkbuilding als onderdeel van het toepassen van SEO, zou je ook andere elementen hiervan over kunnen laten aan een externe partij. Denk aan het creëren van content, gebaseerd op basis van een zoekwoorden onderzoek. Marketing bedrijven beschikken over de tools om zo’n zoekwoorden onderzoek geautomatiseerd voor je uit te voeren. Handmatig onderzoeken welke zoekwoorden relevant zijn is tijdrovend en niet altijd dekkend. Hetzelfde geldt voor een technische optimalisatie van je website. Waarop moet je hierbij letten? Welke tools kun je hierbij gebruiken? Een marketingbureau beschikt over de kennis en kunde om bijvoorbeeld een CDN (Content Delivery Network) voor je in te richten, of bijvoorbeeld software op de website te installeren voor het automatisch comprimeren van afbeeldingen. Beide oplossingen hebben een positieve impact op de laadsnelheid en daarmee het gebruiksgemak van een website.