Je ziet het steeds vaker gebeuren, het importeren van een auto naar Nederland. Dit doe je niet voor niets, het brengt namelijk een heleboel voordelen met zich mee. Denk maar eens aan de prijzen die er in het buitenland gehanteerd worden vergeleken met Nederland, het aanbod, de besparing op de BPM. Nadelen kent het helaas ook zoals de betrouwbaarheid, taalbarrières, mogelijke extra kosten zoals invoerrechten. Laten we er eens wat dieper op ingaan en kijken wat dit Medemblik kan opleveren.
Voordelen van importeren
In onder andere Duitsland maar ook België of Engeland zijn de autoprijzen vele malen lager waardoor het een stuk aantrekkelijker is om in dat land je nieuwe voertuig aan te schaffen. Een voordeel van bijvoorbeeld Duitsland is dat de markt vele malen groter is waardoor het aanbod waar je uit kunt kiezen enorm wordt. Je vindt daardoor eenvoudiger een auto die echt bij jou past met alle accessoires en opties die je wenst.
Ook kun je ook nog eens besparen op de BPM wat op kan lopen tot duizenden euro’s.
Nadelen van importeren
Nadelen kent het importeren van auto’s ook. In Nederland is de NAP een veilige controleerbare indicator voor het verkrijgen van inzage in de geschiedenis van de auto. In het buitenland is de geschiedenis niet altijd even betrouwbaar en valt dit onvoldoende te controleren.
Het kan zijn dat je voor niets een bezichtiging hebt omdat de verkoper onjuiste informatie heeft aangeboden.
Indien je ervoor kiest om een auto in Zwitserland of Groot-Brittannië. Dien je rekening te houden met extra kosten. Deze twee landen zijn namelijk geen lid van de EU wat betekent dat je invoerrechten moet betalen bij aankomst in Nederland.
Auto importeren vanuit Duitsland
Een auto importeren Duitsland heeft ontzettend veel voordelen en is daarnaast ontzettend eenvoudig zelf te realiseren. Het heeft niet alleen een voordeel in prijs, maar ook in het aanbod auto’s dan onze oosterburen te bieden heeft. Duitsland is natuurlijk een stuk groter en de bakermat van vele grote bekende merken. Daarnaast hoef jij je ook geen zorgen te maken over de garantie, want het grote voordeel is, is dat wanneer jij een jonge occasion koopt, deze doorgaans gewoon onder de Europese garantie valt.
BPM tarieven
De auto importeren kosten die erbij komen kijken bepalen onder andere of het aantrekkelijk is om te importeren of niet. De tarieven voor de bpm die worden ieder jaar opnieuw ingesteld. Het bpm bedrag per gram CO2 gaat de laatste jaren stelselmatig omhoog. Er is een trend te zien dat de dieselauto zwaarder belast wordt met een hogere dieseltoeslag. Vanaf 1 januari dit jaar verandert de datum van het belastbaar feit bij het importeren van een voertuig. Tot eind van 2022 is het belastbaar feit de datum dat de auto tenaamgesteld wordt. Dit is het moment van het bepalen van de hoogte van het bpm bedrag. Vanaf 1 januari dit jaar verandert die datum naar de datum van de RDW keuring.
Bijtelling
Het bijtellingspercentage voor iedere auto met een datum 1e toelating in 2021 is 22% over de catalogusprijs incl. btw en bpm, voor zowel een personenauto (geel-kenteken) als een bedrijfsauto (grijs-kenteken). Volledig elektrische auto’s krijgen een korting van 10% hierop en betalen over de eerste € 40.000,- van de catalogusprijs 12% bijtelling en alles daarboven 22%.
Voor elektrische auto’s met een datum 1e toelating in 2022 wijzigt de korting naar 6%. Dit betekent dat een elektrische auto 16% bijtelling heeft in 2022 over de eerste € 35.000,- van de catalogusprijs en alles daarboven is 22% bijtelling.
Het bijtellingspercentage wordt altijd bepaald door de datum 1e toelating van het voertuig. Dat is dus niet altijd de datum 1e registratie in Nederland. Bij een import auto kan dat ook de datum van de 1e toelating zijn in een ander land.