MEDEMBLIK – Het Hoogheemraadschap gaat samen met Rijkswaterstaat particuliere booteigenaren controleren of zij antifouling, een verf dat voorkomt dat er aangroei komt aan de boot, op de juiste manier gebruiken. De actie van het Hoogheemraadschap is bedoeld om minder schadelijke stoffen zoals zink en koper in het oppervlaktewater terecht gaan komen.
Het vaarseizoen komt eraan. Booteigenaren maken hun vaartuigen weer gereed en brengen vaak een nieuwe laag antifouling aan op de onderkant van de boot. Het voorkomen van aangroei van algen, wieren en schelpen op de romp kan echter milieuvriendelijker. Antifouling bevat veel zware metalen en sommige middelen zijn in Nederland zelfs verboden.
Schoner water
HHNK en Rijkswaterstaat willen met deze controles consumenten informeren over de impact die de koperverbinding of zink (biociden) in de verf heeft op het watermilieu en de gezondheid. Bij verkeerd gebruik en onvoldoende bescherming kan de verf ook schadelijke effecten hebben op de gezondheid van de persoon die het aanbrengt. Bij het onderhouden van hun boot maken booteigenaren het verschil. Samen zorgen we ervoor dat het water in Noord-Holland schoner wordt.
Zo min mogelijk gebruik van antifouling
Het beste voor het watermilieu is om zo min mogelijk antifouling te gebruiken. Als vaargedrag, ligplaats en vaargebied het toelaten, is de keuze voor verf met minder biociden een logische voor mens en natuur. Er bestaat bijvoorbeeld verf die het schoonmaken van de onderkant van de boot vergemakkelijkt (non–stick coatings) of een harde verf, bijvoorbeeld op basis van epoxy, die zonder schade kan worden geborsteld.
Toegestane middelen in Nederland
Veel verboden middelen zijn helaas wel online te koop. Dit komt omdat de eisen binnen Europa verschillen. In Nederland moet een antifouling worden toegelaten door het College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb). Gebruik je een middel dat niet door het Ctgb is goedgekeurd voor pleziervaartuigen, dan ben je in overtreding en riskeer je een boete. Ook moet de aangebrachte laag antifouling van de boot worden verwijderd.
Foto: HHNK