Het ondernemersleven kan ongelooflijk lastig zijn… maar het kan soms ook ongelooflijk frustrerend zijn. Een van die gevallen is wanneer u producten of diensten aan een klant hebt verkocht en wanneer u uw factuur verstuurt… er gebeurt niets. De betalingstermijn was een paar dagen geleden en er staat geen geld op uw rekening. Zo vervelend! Helaas overkomt dit vrijwel elke ondernemer wel een keer. Maar het goede nieuws is dat er stappen zijn die u kunt nemen om ervoor te zorgen dat u uw geld zo snel mogelijk ontvangt. Laten we ze met je doornemen!
Stap 1: Neem zo snel mogelijk contact op met uw klanten
Vaak hebben we de neiging om het ergste te denken als er iets gebeurt. Wanneer u een onbetaalde factuur heeft, zou u kunnen denken dat uw debiteur naar Costa Rica is gevlucht om u niet te betalen. En hoewel dat een kleine kans is, kan het ook zijn dat er iets mis is gegaan of dat uw debiteur het vergeten is. Misschien was er een probleem bij de bank en is de betaling niet doorgekomen. Misschien is uw factuur op de een of andere manier in hun systeem verwijderd.
Daarom is het een goed idee om uw debiteur zo snel mogelijk op te bellen om netjes te vragen waarom uw factuur nog niet betaald is. Als je een goede relatie hebt met deze klant, zullen ze waarschijnlijk hun uiterste best doen om dit zo snel mogelijk op te lossen. Als er iets mis is gegaan, is het een goed idee om de nieuwe betalingsvoorwaarden met uw klant te bespreken en daarna nog een e-mail te sturen met die betalingstermijnen.
Als uw e-mails stuiteren en de telefoon blijft rinkelen, is het natuurlijk zeer waarschijnlijk dat uw klant u negeert – en mogelijk naar Costa Rica is gevlucht. Dan is het tijd voor stap 2!
Stap 2: Schakel een incassobureau in om uw geld op te halen
Het inschakelen van incassobureau is een goed idee als u niet elke dag bezig wilt zijn met het achtervolgen van uw debiteuren. De professionals van het incassobureau laten debiteuren betalen voor hun brood, zodat ze precies weten welke stappen ze moeten nemen.
Voordat we een bureau kiezen, raden we altijd aan om de Google Reviews van een bureau te bekijken en naar hun succespercentage te vragen. Het is ook belangrijk om te weten of u een vast bedrag moet betalen, of dat ze werken met het ‘no cure no pay-systeem’ (Nederlands: incassobureau no cure no pay), wat in feite betekent dat u alleen betaalt als ze succesvol zijn in het ophalen jouw geld. Het zou tenslotte vervelend zijn om een vast bedrag te betalen… en je geld niet terug te krijgen!
Veel succes met het terugkrijgen van je geld!