MEDEMBLIK – De deuren van de horecapanden zitten hermetisch op slot, en deze zullen voorlopig ook niet open gaan is het vermoeden nu het aantal besmettingen weer snel toeneemt. Koninklijke Horeca Nederland ligt de schuld bij de middenstand en het kabinet neer. ”Waar bij ons alles donker is, zie je wel massa’s mensen in winkels en winkelstraten,” zegt het KHN. KHN laat in duidelijke bewoording weten dat zij geen herhaling van Black Friday willen en door gebrek aan perspectief ‘Black Monday’ in het leven gaan roepen.
‘Black Monday’ is afgelopen maandag 7 december van start gegaan en in deze campagne roept de KHN haar leden op posters op te hangen met de tekst ‘Opheffingsuitverkoop, Final Sales en OP=OP’. Op deze manier wil de KHN het publiek en de overheid laten zien wat het toekomstbeeld is van Nederland zonder horeca, namelijk lege panden, lege pleinen en straten en lege handen. KHN wil met de actie bereiken dat de overheid meer financiële steun geeft en vooral dat de horeca in Nederland weer snel open mag.
KHN wil dan ook dat de lokale politiek gebruik gaat maken van haar netwerk om het kabinet zo onder druk te zetten om de deuren van de horeca weer te mogen open. KHN noemt de horeca de huiskamer van de samenleving en snakt er naar om weer volop invulling te kunnen gaan geven en gasten te kunnen ontvangen.