MEDEMBLIK – Afgelopen week is de moeder van Richard van de Gulik slachtoffer geworden van een Whatsapp-fraudeur. Via een prepaykaart werd de identiteit van de zus van Richard van der Gulik aangenomen die zij via Facebook hadden achterhaald.
Bij WhatsApp-fraude of sms-fraude vraagt een familielid of goede bekende u per WhatsApp of sms om op korte termijn een flink bedrag over te maken. Het blijkt echter geen familielid of goede bekende te zijn, maar een oplichter.
Oplichters zijn er vaak heel goed in om u te laten geloven dat ze echt uw dochter, broer of goede vriend zijn. Ze appen of sms’en over uw kinderen, uw werk of iets wat onlangs is gebeurd. De oplichter heeft deze gegevens gevonden op internet. Op Marktplaats waar u iets verkocht heeft, op Facebook of bijvoorbeeld LinkedIn.(Bron: Slachtofferhulp)
Richard van de Gulik vertelt aan Medemblik Actueel: “Gegevens zijn verzameld van Facebook want daar noemt mijn zus zichzelf Colli verder nergens. Verder is de vraag hoe de dader direct aan het 06nummer is gekomen van mijn moeder . Maar het is allemaal gebeurt helaas zaterdag gaan mijn ouders aangiften doen en mij zus aangifte doen ivm identiteitsfraude. Maar dat het zo dichtbij kon komen wist ik niet ik breng graag iedereen op de hoogte dat dit niet meer kan gebeuren!.”
Voorkom erger, onderneem actie
- Breng uw bank op de hoogte: Breng uw bank en creditcardmaatschappij meteen op de hoogte als u onraad ruikt. Misschien kan de overboeking worden geannuleerd of het bedrag worden teruggestort.
- Verzamel bewijs: Maak kopieën van uw bankafschriften en leg alle communicatie vast die u via WhatsApp had met de dader. Hoe u dat doet leest u op Internetsporen.nl.
- Doe aangifte: Doe aangifte als u slachtoffer bent van WhatsApp-fraude. Met uw aangifte kan de politie de dader proberen te vinden. Alles over aangifte doen
[signoff]