Medemblik Actueel.

Een tweede fietspad tussen Benningbroek en de A.C. de Graafweg moet voor kortere fietstijden zorgen
Een tweede fietspad tussen Benningbroek en de A.C. de Graafweg moet voor kortere fietstijden zorgen
Algemeen

Nieuw fietspad AC de Graafweg-Benningbroek

BENNINGBROEK – De Provincie heeft plannen om een tweede fietspad te creëren tussen Benningbroek en de A.C. de Graafweg.  Om deze plannen te onderzoeken wil de Provincie dat de betrokken gemeenten Medemblik en Opmeer een voorbereidingskrediet beschikbaar stellen.

In 2019 zal de Provincie met een uiteindelijk ontwerp komen richting de gemeenten. De komst van het nieuwe fietspad komt voort uit de aanpak van de A.C. de Graafweg die grotendeels op de schop gaat. De weg gaat zoveel mogelijk een rechte weg worden en de beruchte bocht halverwege Wognum en Opmeer gaat verdwijnen.

schetsintwerp N241 bij de Tramweg
schetsintwerp N241 bij de Tramweg

Betere verbinding voor fietsers

De beoogde fietsverbinding zorgt voor een aantal verbeteringen. Het zorgt ervoor dat de recreatieve fiets- en wandelmogelijkheden toenemen. Kleinere fietsrondes van 15 minuten en wandelroutes van een half uur worden dan mogelijk en bij de wat langere afstanden neemt de routekeuze toe. Een ritje naar Wadway duurt straks 10 minuten in plaats van 20 minuten. Tegelijkertijd betekent het beoogde fietspad dat er een korte omleidingsroute beschikbaar komt bij wegafsluitingen. Bij wegafsluitingen in de huidige situatie zijn de omleidingsroutes direct fors, doordat er vanuit Benningbroek maar 1 fietsroute naar Wognum en 1 fietsroute naar Opmeer is. Scholieren die in Hoorn naar school gaan, fietsen via Wognum.

De aanpassingen aan de AC de Graafweg zorgen voor een unieke kans om een door bewoners lang gewenste fietsverbinding tussen de AC de Graafweg en Benningbroek aan te leggen, zie afbeelding 3. Op de plek waar het gewenste fietspad aansluit op het zuidelijk gelegen fietspad van de AC de Graafweg komt namelijk een rotonde. Deze rotonde is een veilige oversteek voor de fietsers. Hierdoor is geen fietstunnel nodig, en blijven de kosten beperkt tot aanleg, aankoop van gronden en voorbereidingskosten.

Reageren via facebook