Medemblik Actueel.

Dick Jan Marees (Foto: Zevenhuis/Duco de Vries)
Dick Jan Marees (Foto: Zevenhuis/Duco de Vries)
Bedrijven

Interview Dick Jan Marees van Marees – Multi Traffic Point

ZWAAG – Dick Jan Marees, ook bekend van het tankstation in Medemblik en Andijk, gaat op het bedrijventerrein Zevenhuis in Zwaag een groot Multi Traffic Point bouwen. In een interview aan Zevenhuis legt Dick Jan Marees o.a. wat nu een Multi Traffic Point is.

1. Wat houdt jullie concept van MTP precies in? Waarom wordt Westfriesland blij van MTP?
Een Multi Traffic Point houdt in dat verschillende disciplines bij elkaar komen die elkaar zullen versterken. Wij willen voor Westfriesland een heel mooi Traffic Point creëren waar mensen straks niet alleen kunnen tanken, maar ook een broodje kunnen eten en kunnen vergaderen in het restaurant. Ook kunnen mensen hun auto wassen in de hyper moderne wasstraat en daarna de auto overdekt stofzuigen. Tevens wordt een snel laad station voor elektrische auto’s gerealiseerd. We zijn volop in gesprek met diverse partijen, die hier invulling aan zullen geven.

2. Wat brengen jullie de bedrijven op het bedrijventerrein met jullie ontwikkeling?
Het wordt een interessante locatie met veel bedrijvigheid in de directe omgeving van het MTP. Als het restaurant overdag open gaat voor de zakelijke markt, zullen mensen hier elkaar treffen. Ook de ligging van het bedrijventerrein aan de vernieuwde N23 Westfrisiaweg is gunstig voor het MTP. Daarnaast valt er ook snel eten te halen als dat nodig is. Het laten bezorgen van maaltijden zal ook een onderdeel zijn van het diverse Gamma.

3. Waar ligt de uitdaging voor jullie sector in de toekomst?
(denk aan elektrisch rijden, aan tankstations)
De ontwikkelingen gaan zo snel dat we hier op moeten anticiperen. Om een voorbeeld te geven: het terrein wordt nu al voorzien van mantelbuizen, zodat we die op een later tijdstip kunnen gaan voorzien van kabels en leidingen om zo mogelijk op diverse plekken op het terrein een laadpaal te plaatsen. Afhankelijk van de vraag zal bekeken worden of dat slow, snel of supersnel laders gaan worden. Wat al wel is voorzien, is een locatie waar begonnen wordt met aantal snel laders in combinatie met wat minder snelle laders. Daarnaast zijn we in een ver gevorderd gesprek met een aanbieder van CNG (Compressed Natural Gas). Deze aflever zuil zal op het tankstation worden geplaatst alwaar dan vrachtwagen, busjes en personenauto’s CNG kunnen tanken

4. Wat betekent ‘duurzaamheid’ voor je?
Duurzaamheid is noodzaak; we kunnen er niet om heen, de gaskraan gaat dicht. De architect heeft in het ontwerp een overkapping uitgedacht alwaar wij verwachten dat die geheel wordt bekleed met zonnepanelen. Op deze manier wekken we ter plaatse duurzame stroom op voor gebruik. De wasstraat zal een van de grootste verbruikers zijn van stroom en zal naar verwachting alle opgewekte stroom via de panelen kunnen afnemen. Het overige deel van de af te nemen stroom zal via de bekende leveranciers aangekocht gaan worden. Verder is het gebruik van CNG duurzamer dan de traditionele brandstoffen, echter moeten we niet vergeten dat er momenteel ook al een flink deel van de benzine en diesel uit biobrandstoffen bestaat. Het aandeel biobrandstoffen neemt jaarlijks gestaag toe.
Persoonlijk vind ik de gehele energie transitie super interessant maar kent ook een ongekende mondiale uitdaging. Jaarlijks verbruiken we immers steeds meer energie en is het aandeel groene energie nog maar een fractie.

5. Welke bedrijven versterken jullie concept?
De diversiteit van de deelnemers van het MTP heeft een versterkende een aantrekkende werking op het gehele bedrijventerrein en ver daarbuiten. Zie het als een pleisterplaats voor de weggebruikers als ook voor de bedrijven die gevestigd zijn op het bedrijven terrein.

Reageer op dit onderwerp