ZWAAGDIJK – Woensdag kwam Action met recordcijfers naar buiten, meer omzet, meer winst, meer winkels en meer personeel in 2016. En ook dit jaar zal de opwaartse lijn blijven doorzetten volgens de CEO Sander van der Laan van Action, maar of het met dezelfde cijfers gaat is nog maar de vraag.
Verassingseffect
Dat Action zo populair is bij haar klanten ligt volgens van der Laan vooral aan het verassingseffect en het goedkoop zijn in prijs. Ondanks dat de groei in Nederland eruit begint te raken heeft Action in Nederland in 2016, 6,9% meer omzet gerealiseerd. ,,Juist door het hanteren van lage prijzen en het aanbieden van producten die je eigenlijk niet in een winkel als Action verwacht blijft het winkelend publiek je bezoeken,” zegt van der Laan.
Lees ook: Action groeit tegen de klippen op, meer omzet en winst en 6000 nieuwe werknemers
Afkijken bij anderen
Van der Laan schuift niet onder stoelen en banken dat Action de andere winkels scherp in de gaten houdt en kijkt wat bij hun de bestsellers zijn om ze daarna ook in de winkels te introduceren en tegen spotprijzen. En dit zorgt er weer voor dat de klanten altijd met meer de winkel uitgaan dan dat ze eerst in gedachten hadden.
Tegenstanders
Maar niet iedereen is blij met Action, zo is Rank a Brand, een website die kijkt naar duurzaamheid van merken, geen fan van Action omdat zij geen beleid hebben die gericht is op duurzaamheid en daarom krijgt Action dan ook een E wat de laagst mogelijke score is die kan worden gegeven. Van der Laan reageert hierop door te zeggen dat Action wel degelijk duurzaam bezig is, “onze vrachtwagens zijn dubbeldekkers waardoor er 60% meer vervoerd kan worden in 1 aanhanger, en ook hebben wij in al onze winkels een inzamelingssyteem voor lampen en batterijen geïnstalleerd.” Maar van der Laan erkend dat er nog veel werk ligt aan de winkels en dat ook Action zijn steentje moet bijdragen aan een betere wereld.