Medemblik Actueel.

Algemeen

Automobilist is de dupe van ruzie tussen Heijmans en Provincie over N23, Heijmans haalt alle materiaal weg.

REGIO – Het conflict tussen bouwbedrijf Heijmans en de provincie over de aanleg van de Westfrisiaweg heeft een nieuw hoogtepunt bereikt. Omdat de partijen het niet eens kunnen worden over de vraag wie de extra kosten als gevolg van de zachte Westfriese bodem moet ophoesten, staakt Heijmans vanaf maandag alle werkzaamheden.

Dat heeft het bouwbedrijf donderdag in een brief aan de provincie laten weten, vertelt gedeputeerde Elisabeth Post aan NH. Ze ergert zich vooral aan het feit dat andere partijen gedupeerd worden door het besluit van Heijmans.

Medemblik maakt vuist richting Provincie en Heijmans.

In een eerste reactie laat wethouder Hans Tigges weten enorm met dit gegeven in zijn maag te zitten. “Ik zal er ook echt alles aan doen om gezamelijk met de andere gemeenten in West-Friesland beide partijen weer zover te krijgen dat het werk wordt hervat. Nu zijn er alleen maar verliezers en dat is niet te accepteren.

Silva Visser van de ChristenUnie verwoorde het als volgt: “De situatie rondom de n23 is bedroevend en Nederland onwaardig. Over de ruggen van de burgers worden principes politiek uitgespeeld. Als we over de weg rijden, wanen we ons in 3e wereld beelden waar ook door geldgebrek ontwikkelingen worden stop gezet en men begint nooit meer. Schandalig. De provincie moet zich als volkvertegenwoordiger opstellen en niet als keiharde onderhandelaar om het gelijk te krijgen. Wij verwachten van beide partijen zo snel mogelijk een oplossing. Ook Gemeente Medemblik heeft heel veel geld in dit project zitten. En de regio heeft deze weg keihard nodig. Ik durf de schade niet uit te rekenen wat deze vertraging kost, maar ik zou zo tot de (slot)som kunnen komen dat we deze weg nog een keer kunnen bouwen.

Lees ook ons dossier over de N23(Westfrisiaweg)

‘Baal verschrikkelijk’

“Wij kunnen een conflict hebben, maar degene die er last van hebben zijn onze inwoners, bedrijven, mensen die er overheen rijden en gemeentes die last krijgen met de bereikbaarheid. Daar baal ik verschrikkelijk van. “Heijmans laat aan NH weten dat het conflict het gevolg is van een verschil van inzicht. Doordat de provincie ‘foutieve informatie’ zou hebben verstrekt, lopen de kosten voor Heijmans verder op. Toch is het conflict over de extra kosten volgens het bouwbedrijf niet de directe aanleiding voor de aangekondigde staking. “We doen dit omdat de provincie heeft besloten om onze werkzaamheden aan het project waar wel overeenstemming over is, niet meer te betalen.”

Gedeputeerde Post vindt dat Heijmans een brug te ver gaat. “Je kunt een conflict hebben over wie wat moet betalen, maar dat kun je ook oplossen terwijl je het werk gewoon door laat gaan.”

Hoewel weggebruikers sowieso gedupeerd worden door de vertraging van het project, vindt Post dat de verkeersveiligheid geborgd moet worden. Ze doelt onder meer op tijdelijk voorzieningen die zijn aangelegd om verkeersstromen in goede banen te leiden.

Geluk bij ongeluk

“Een fietspad dat is omgelegd maar geen verlichting heeft”, noemt ze een voorbeeld. “Is het ook veilig als fietsers die route in het donker moeten fietsen?” Heijmans neemt zijn verantwoordelijkheid op dat vlak. “We zorgen ervoor dat er een veilige situatie achterblijft voor weggebruikers en omwonenden.”

De provincie beraadt zich op verdere stappen, zo laat Post weten.

Heijmans vaker slecht in het nieuws

Voor Heijmans is dit niet de eerste keer dat het bedrijf negatief in het nieuws komt door fout gelopen projecten, zo hebben zij in Friesland door ernstige fouten 300 funderingspalen onder een viaduct opnieuw moeten plaatsen. Gedeputeerde Staten van Friesland dreigen met een rechtszaak omdat de bouwer weigert alle kosten voor zijn rekening te nemen. Het project heeft een omvang van €30 mln. De provincie wil ook dat Heijmans relatief dure maatregelen neemt om de veiligheid tijdens de bouw te garanderen.

Het vakblad Cobouw meldt zelfs dat de Provincie Friesland twijfels heeft over de betrouwbaarheid van Heijmans en of het bedrijf nog wel de controle heeft over het project.

Enkel verliezers

Mocht Heijmans er niet meer uitkomen met de Provincie en het project staken dan zal de Provincie op zoek moeten naar een nieuwe aannemer, deze zal dan het project zeker niet voor de huidige prijs gaan voltooien maar de hoofdprijs gaan vragen, dit kan oplopen tot vele tientallen extra miljoenen, komt Heijmans er wel uit met de Provincie dan blijft de vraag of alle ellende voorbij is of dat er nog meer lijken uit de kast gaan komen.

Reageer op dit onderwerp