REGIO – De bouw van de veelbesproken Westfrisiaweg tussen Heerhugowaard en Enkhuizen loopt wederom enorme vertraging op. Na een conflict tussen de aannemer en de provincie is de bouw deels stilgelegd. Automobilisten die dagelijks door de bouwput rijden zijn hier niet blij mee.
De vertraging heeft vooral te maken met de ‘slappe’ West-Friese bodem tussen Enkhuizen en Heerhugowaard. Hierdoor moet de grond langer inzakken. De extra kosten die hiermee gepaard gaan zijn onderwerp van het meningsverschil. De Raad van Arbitrage voor de Bouw moet nu uitkomst brengen, vindt bouwbedrijf Heijmans, volgens NH.
“Het is een rotweg, je weet niet waar je moet rijden en aan welke kant je moet rijden. Het is gewoon een zooitje”, aldus een automobiliste. Daarnaast verandert de weg dagelijks. “Op maandag kun je nog rechtdoor en op dinsdag is het weer een rotonde geworden”, laat een ander weten. “De weg staat continu vast of je moet omrijden, en dat duurt zo een half uur langer.”
Omwonenden gaven in 2000 al aan dat de N23 niet kon.
Opvallend detail in alles is dat in 2000 bewoners van West-Friesland al hebben aangegeven dat de tekeningen van de Provincie Noord-Holland en het projectbureau N23 niet kloppen. Zij wezen al op de moerasachtige bodem van de gebieden waar de N23 zou komen te liggen. De aangebrachte oplossingen van ‘ovatonden’ werd door de Provincie resoluut de prullebak in verwezen.
Zelfs tot aan de Raad van State bleef de Provincie bij monde van Gedeputeerde E. Post ontkennen dat er problemen zouden ontstaan, maar de zienswijzen werden afgewezen, de plannen van de Provincie moesten en zouden doorgaan. De indieners van de zienswijzen wezen erop dat het aanleggen van ‘ovatonden’ ook veel beter passen in het platte landschap van West-Friesland. In totaal zouden er 10 ‘ovatonden’ moeten worden aangelegd die voor een veel betere en vloeiendere verkeersbeweging zouden zorgen.
Maria Weeber(PWF) zegt tegen onze verslaggever: ,,Het ontwerp van de huidige opwaardering van de weg is zeer slecht. Hij begint in een nieuwbouwwijk in Heerhugowaard, heeft tien rotonden en 80 km/u van Heerhugowaard naar Hoorn, Heeft tien ophogingen van 6 meter wat een lelijk en ouderwets ontwerp is uit de vorige eeuw en de weg stopt in een nieuwbouwwijk bij de Westfriese Omringdijk. Beseft de provincie NH wel dat het verkeer nu veel langer blijft stilstaan op de Westfrisiaweg?”
Reageer