REGIO – De laatste tijd is het weer schering en inslag dat oplichters via de telefoon consumenten opbellen en zich voordoen als medewerkers van Microsoft. Let op: het gaat hier in alle gevallen om zogenaamde phishing-aanvallen, waarbij criminelen privacygevoelige informatie proberen te stelen. Microsoft zal zelf nooit ongevraagd bellen naar consumenten. Ben jij op een dergelijke manier benaderd? Neem dan direct maatregelen.
Cybercriminelen zijn er in alle soorten en maten. Soms doen ze zich per e-mail voor als Nigeriaanse prinsen die ergens een vermogen moeten stallen. En soms zijn het dus zogenaamde medewerkers van Microsoft die telefonisch contact zoeken. Maar wat ze allemaal gemeen hebben, is dat ze in de meeste gevallen op het volgende uit zijn:
- Ze willen je schadelijke software op je computer laten installeren. Bijvoorbeeld om je wachtwoorden voor internetbankieren te stelen.
- Ze willen dat je ze toegang geeft tot je computer, zodat ze mee kunnen kijken en zelf privacygevoelige gegevens stelen.
- Ze willen je een valse transactie met je creditcardgegevens laten doen of geld ontfutselen.
- Ze willen je naar frauduleuze websites lokken, om je daar privacygevoelige informatie in te laten voeren, die ze vervolgens kunnen gebruiken.
Telefonische phishing herkennen
De Microsoft helpdeskservice zal je nooit telefonisch benaderen om je te helpen bij het oplossen van een computerprobleem of om te vragen naar wachtwoorden of beveiligingsinstellingen. Bij telefonische verkoop van Microsoft producten of diensten word je alleen gebeld als je je contactgegevens hebt achtergelaten en ons toestemming hebt gegeven om je te bellen. Dus: als iemand je ongevraagd belt en zich voordoet als medewerker van Microsoft die bij jou een probleem heeft vastgesteld, dan weet je zeker dat je te maken hebt met een oplichter.
Dat wij jou zelf niet telefonisch benaderen, betekent overigens niet dat we onze klanten niet helpen: bij problemen kun je altijd naar onze helpdesk bellen via 020 500 1500. En je kunt natuurlijk terecht op Facebook en Twitter.
Handelen bij telefonische poging tot phishing
Word je als consument ongevraagd telefonisch benaderd door iemand die zich voordoet als medewerker van Microsoft? Noteer het telefoonnummer waarmee je werd benaderd, hang op en doe een melding bij de politie.
Door pogingen tot phishing bij de politie te melden, help je opsporingsdiensten en politie een beter beeld te krijgen van de omvang van het probleem. Ook helpt het doen van een melding natuurlijk bij het aanpakken van deze oplichtingspraktijken door de politie.
Als het kwaad al geschied is
Werd je telefonisch benaderd door iemand die zich voordeed als medewerker van Microsoft, en heb je gevoelige informatie afgegeven? Of denk je dat je mogelijk schadelijke software hebt geïnstalleerd of phishers toegang hebt gegeven tot je computer? Neem dan direct de volgende maatregelen:
- Wijzig het wachtwoord van je computer.
- Doe hetzelfde voor je e-mailaccount, je inloggegevens voor financiële zaken als internetbankieren en creditcards en andere (online) accounts als social media. Bij voorkeur vanaf een andere computer.
- Download en installeer Microsoft Safety Scanner gratis op je computer en voer een scan uit op schadelijke software.
- Installeer het eveneens gratis programma Microsoft Security Essentials om je te beschermen tegen mogelijke toekomstige infecties.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij en doe een melding of aangifte bij de politie.
Samen tegen phishing
Microsoft werkt samen met Nederlandse platformen, zoals het Nationaal Cyber Security Centrum en het Digivaardig & Digiveilig-initiatief, om phishingpraktijken tegen te gaan. Want hoewel het misschien een illusie is om te denken dat het mogelijk is phishing op korte termijn helemaal te verbannen, kunnen we het de oplichters samen in ieder geval wel zo moeilijk mogelijk maken.
Blijf daarom altijd alert op phishing, via welk medium dan ook. Geef nooit persoonlijke gegevens af en meld pogingen tot oplichting altijd bij de politie!